Sunday, 29 August 2010

غذاي حلال زندگي پاك


بسم الله الرحمن الرحيم



مقدمه :
خداوند تبارك و تعالي ، خالق كل جهان هستي است و گل سر سبد آفرينش در هستي وكل موجودات ،
انسان است !
زماني كه خداوند سبحان موجودي به نام انسان يا آدم را خلق مي كند ، خود را مي ستايد و به خود
احسن مي گويد !
ثُم خَلَقْنَا النُّطفَةَ علَقَةً فَخَلَقْنَا الْعلَقَةَ مضغَةً فَخَلَقْنَا الْمضغَةَ عظماً فَكَسونَا الْعظم لحْما ثُم أَنشأْنَه خَلْقاً ءاخَرَ
فَتَبارك اللَّه أَحسنُ الخَْلقينَ . 1
ترجمه : سپس نطفه را بصورت علقه در آورديم ، سپس علقه را بصورت شبيه گوشتي آفريديم و بعد
گوشت را بصورت استخوان هائي آفريديم ، سپس استخوان ها را گوشت پوشانديم ، سپس آن را
بصورت آفرينش ديگري پديد آورديم ؛ پس احسن بر بهترين خلق كننده !
انسان چگونه موجودي است ؟ چرا خداوند سبحان بعد از آفرينش انسان خود را مي ستايد ؟
به خود مي بالد ! به او عشق مي ورزد !
انسان سه مشخصة اصلي دارد ،كه او را از سايرموجودات متمايز مي كند و به او ارزش و مقام و منزلت
مي دهد و بر تري او را ثابت مي كند ؛ از جمله :
-1 تكلم .
-2 تفكر .
-3 خلاقيت و نو آوري .
اين سه مورد انسان را از سايرين متمايز مي كند و او را بر ديگران برتري مي دهد .
( تكلم ) ، كه با آن انسان مي تواند با همنوع خويش به راحتي ارتباط بر قرار كند و حالات دروني و يا
علم خود را انتقال دهد و همچنين عشق و علاقه خود را ابراز دارد ، و از آن لذت ببرد و در زندگي متلذذ
گردد ! اما تفكر يكي از نشانه هاي بارز نوع بشر است كه مي توان گفت تنها عامل مهم و ارزشمند ي
است كه او را از سايرين متمايز مي كند .
-1 مومنون 14
۴
اين قدرت تفكر است كه مي تواند او را بر جهان هستي حاكم كند و مقام جانشيني خدا وند سبحان را
كسب كند !
آيا بالاتر از اين هم مقام و منزلتي وجود دارد يا خير ؟
( تفكر ) تنها عاملي است كه انسان را به اين مقام و منزلت سوق مي دهد ، نه چيز ديگر!
خلاصه ، سومين و مهمترين نشانه انسانيت ، كه او را از سايرين متمايز مي كند ، عاملي است به نام ؛
( خلاقيت ) و نو آوري است كه زائيده تفكر آدمي است و انسان تنها موجودي است كه اين
خصوصيات را دارد !
اما مسئله بسيار مهمي را بايد گوشزد كنم و آن مسئله عبارتست از بقاي نوع بشر كه در گرو ( غذائي )
است كه مي خورد تا بتواند به زندگي خود ادامه دهد .
در جهان هستي هيچ موجودي را نمي توان يافت كه تغذيه نكند و به حيات خود ادامه دهد !
حال اگر در اين خصوص به قرآن كريم مراجعه كنيم ، پاسخ زيبائي را دريافت خواهيم كرد ، كه
عبارتست از :
-1 و كذَلك بعثْنَهم ليتَساءلُوا بينهم قَالَ قَائلٌ منهم كم لَبِثْتُم قَالُوا لَبِثْنَا يوماً أَو بعض ي ومٍ قَ الُوا ربكُم
أَعلَم بِما لَبِثْتُم فَابعثُوا أَحدكم بِورِقكُم هذه إِلى الْمدينَةِ فَلْينظرْ أَيها أَزكى طعاماً فَلْيأْتكم بِرِزقٍ
منْه و لْيتَلَطف و لا يشعرَنَّ بِكم أَحداً . 2
ترجمه : و اين گونه آنان را از خواب برانگيختيم تا ميان خود از يكديگر پرسش كنند ، يكي از
آنان گفت چقدر در غار درنگ كرديد؟ گفتند يك روز يا بخشي از يك روز درنگ كرده ايم ،
گفتند پروردگارتان به آن چه درنگ كرده ايد داناتر است و اكنون يكي از خودتان را با همين سكه
نقره ايتان به سوي شهر بفرستيد و بايد نظر كند كدام يك از غذاها پاكيزه تر و رشد يافته
تر است و بايد براي شما روزي اي از آن آورد ، ولي بايد با لطافت عمل كند و هيچ كس را به حال
شما متوجه نسازد !
-2 فَلْينظرِ الانسنُ إِلى طعامه . 3
ترجمه : اي انسان به غذايت با ديده ( تحقيق ) بنگر كه چه مي خوري ؟
-2 كهف 19
-3 عبس 24
۵
-3 من كانَ يظنُّ أَن لَّن ينصرَه اللَّه فى الدنْيا و الاَخرَةِ فَلْيمدد بِسببٍ إِلى السماء ثُم لْيقْطع فَلْينظرْ هلْ
يذْهبنَّ كَيده ما يغيظ . 4
ترجمه : هر كس يقين دارد كه خدا و پيامبرش را در دنيا و آخرت ياري نخواهد كرد ، پس طناب ي
بسوي بالا بكشد ، سپس بايد آن را قطع كند و بايد نظر كند كه آيا نيرنگش چيزي را كه او را به
خشم آورده حتماً از بين مي برد ؟
-4 فَلْينظرِ الانسنُ مم خُلقَ . 5
ترجمه : اي انسان بخودت با ديده ( تحقيق ) بنگر كه چگونه آفريده شده اي ؟ !
از آيات فوق نتيجة جالبي را مي توان دريافت نمود و آن عبارتست از :
خلقت انسان + اعمال انسان = غذاي انسان
توجه : از آيات فوق استنباط كرديم كه انسان زماني مي تواند به حيات و بقاي خود ادامه دهد كه غذائي
براي خوردن و سد جوع داشته باشد ، در غير اين صورت زندگي براي هيچ موجودي ، خ صوصاً انسان
ميسور نمي باشد !
حال در اين مورد يعني غذاي انسان و مشخصات آن ، واثرات مفيد و يا مضرآن را مورد دقت و بر رسي
قرار مي دهيم تا انشاا... مايه عبرتي براي ساير انسان هاي عاقل و دور انديش باشد و بتوانند از اين موضوع
نهايت استفاده و بهره وري را داشته باشند . بتوانند به تعالي روح و جسم دست يابند و از زندگي نهايت
لذت را ببرند و شاكر نعمت هاي بيكران حضرت حق باشند و طعم آرامش و خوشبختي را بچشند !
در اين زمينه بهترين مرجع براي رجوع به غذاي انسان و مشخصات آن قرآن كريم مي باشد كه استنادات
ما به اين كتاب الهي كه سراسر از علم ومنطق است مي پردازيم تاشگفتي آن مشخص شود و به فطرت
الهي خود رجوع كنيم تا مسائل حل شود !
غذاي انسان
خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم ، زماني كه انسان را خلق مي كند ، به وجد آمده ! و خود را
مي ستايد كه چنين موجود با شعور و زيبائي را آفريده است كه مي فرمايد :
-4 حج 15
-5 طارق 5
۶
-1 ثُم خَلَقْنَا النُّطفَةَ علَقَةً فَخَلَقْنَا الْعلَقَةَ مضغَةً فَخَلَقْنَا الْمضغَةَ عظماً فَكَسونَا الْعظم لحْماً ثُم أَنشأْنَه خَلْقاً
ءاخَرَ فَتَبارك اللَّه أَحسنُ الخَْلقينَ . 6
ترجمه : سپس نطفه را بصورت علقه در آورديم ، سپس علقه را بصورت شبيه گوشتي آفريديم و بعد
گوشت را بصورت استخوان هائي آفريديم ، سپس استخوان ها را گوشت پوشانديم ، سپس آن را
بصورت آفرينش ديگري پديد آورديم ؛ پس احسن بر بهترين خلق كننده !
مگر انسان چه حسني دارد كه خداوند سبحان در اين زمينه به خود احسن مي گويد؟
وقتي قرآن كريم را مورد دقت و بر رسي دقيق علمي قرار مي دهيم نتايج شگفتي را بدست مي آوريم كه
در اين مختصر به آن اشاره خواهيم كرد .
خداوند سبحان در قرآن كريم در اين زمينه خود را دو بار مورد ستايش قرا مي دهد كه براي انسان ع اقل
و با شعور بسيار جالب است !
اين دو مورد عبارتست از : يك بار در مورد خلقت انسان كه بيان شد و ديگري در مورد خلقت غذاي
پاك براي انسان مومن و متقي !
-2 اللَّه الَّذى جعلَ لَكم الأَرض قَرَاراً و السماء بِنَاء و صوركم فَأَحسنَ صوركم و رزقَكُم منَ
الطيبت ذَلكُم اللَّه ربكم فَتَبارك اللَّه رب الْعلَمينَ . 7
ترجمه : خدا كسي است كه زمين را براي شما قرارگاهي و آسمان را بنائي قرار داد و شما را
صورت گري كرد و صورت هاي شما را نيكو گردانيد و از غذاهاي پاكيزه به شما روزي داد
، اين خدا پروردگار شماست ، پس احسن به خدائي كه پروردگار عالميان است !
از اين آيه متوجه مي شويم كه خداوند سبحان چقدر به نوع بشر لطف و عنايت وافري دارد ، غذاي
خاصي را براي انسان خلق مي كند . براي دومين بار نيز به خود بخاطر خلق غذاي حلال و طيب احسن
گفته و خويش را مي ستايد !
آيا ما انسان ها تا كنون در اين زمينه انديشيده ايم ؟ !
چرا ما به تنها چيزي كه توجه نداريم غذاي مصرفي روزانه خودمان است !
-6 مومنون 14
-7 غافر 64
٧
اين غذا ، ما را در چه مسيري روانه مي كند ؟ ما را به چه سمت و سوئي سوق مي دهد ؟ آيا مي توانيم با
نوع تغذيه به مراتبي زيبا و متعالي دست يابيم ؟
حال نظر خداوند سبحان را در اين زمينه جويا مي شويم تا بيشتر دقت كنيم و بيشتر نوع غذائي را كه
خداوند مي فرمايد آن را مورد استفاده قرار دهيم .
خداوند سبحان در مورد غذاي انسان چهار كلمه جالب دارد ، از جمله :
حلال ، حرام ، طيبات و خبائث .
حلال :
يأَيها النَّاس كلُوا مما فى الأَرضِ حلَلاً طيباً و لا تَتَّبِعوا خُطوت الشيطنِ إِنَّه لَكُم عدو مبِينٌ . 8
ترجمه : اي مردم بخوريد آن چه در زمين حلال و طيب است و از راه هاي شيطان پيروي
نكنيد كه او دشمن آشكار شماست !
و كلُوا مما رزقَكُم اللَّه حلَلاً طيباً و اتَّقُوا اللَّه الَّذى أَنتُم بِه مؤْمنُونَ . 9
ترجمه : و بخوريد آن چه را كه خداوند از حلال و طيب روزي شما كرده است و تقوي
پيشه كنيد ، اگر به خدا ايمان داريد !
فَكلُوا مما رزقَكم اللَّه حلَلاً طيباً و اشكرُوا نعمت اللَّه إِن كُنتُم إِياه تَعبدونَ . 10
ترجمه : پس بخوريد از آن چه خداوند از حلال و طيب روزي شما كرده است و شكر
نعمت هاي او را بجاي آريد ، اگر بنده خدا هستيد ؟
يأَيها الَّذينَ ءامنُوا كلُوا من طيبت ما رزقْنَكُم و اشكُرُوا للَّه إِن كنتُم إِياه تَعبدونَ . 11
ترجمه : اي كساني كه ايمان آورده ايد از طيباتي كه خدا روزي شما كرده است
بخوريد و شكر خدا را بجاي آريد اگر بنده خدا هستيد ؟
-8 بقره 168
-9 مائده 88
-10 نحل 114
-11 بقره 172
٨
حرام :
حرِّمت علَيكُم الْميتَةُ و الدم و لحْم الخِْنزِيرِ و ما أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه و الْمنْخَنقَةُ و الْموقُوذَة و
الْمترَديةُ و النَّطيحةُ و ما أَكلَ السبع إِلا ما ذَكَّيتُم و ما ذُبِح على النُّصبِ و أَن تَستَقْسموا بِالأَزلَم ذَلكُم فسقٌ الْيوم يئس الَّذينَ كَفَرُوا من دينك م فَلا تخْشوهم و اخْشونِ الْ  يوم أَكْملْت لَكُم دينَكُم و
أَتممت علَيكُم نعمتى و رضيت لَكُم الاسلَم ديناً فَمنِ اضطرَّ فى مخْمصةٍ غَيرَ متَجانف لاثْمٍ فَإِنَّ اللَّه غَفُور
رحيم . 12
ترجمه : بر شما حرام شده است خوردن ، مردار و خون و گوشت خوك و آن چه را كه به هنگام سر
بريدن نام غير خدا را بر آن ببريد و حيوانات خفه شده و بر اثر ضربه مرده باشد و يا از بلندي افتاده و جان
سپرده و به ضرب شاخ كشته شده و آن چه درنده از آن خورده ، مگر آن چه را سر ببريد و آن چه براي
بتان سنگي سر بريده شده است و نيز تقسيم كردن گوشت بوسيله چوب هاي شرط بندي ؛ اين كار
نافرماني است ؛ امروز كساني كه كفر ورزيدند از دين شما نا اميد شدند ، پس از آن ها نهراسيد و از
مخالفت من بترسيد ! امروز دين شما را برايتان كامل كردم و نعمت خود را براي شما تمام نمودم و اسلام
را براي شما به عنوان دين پذيرفتم و هركس به اضطرار افتد در حالي كه گرسنه و غير متمايل به گناه باشد
پس مانعي ندارد كه از آن ها بخورد ؛ پس خدا بخشنده و رحيم است !
يأَيها الَّذينَ ءامنُوا لا تحرِّموا طيبت ما أَحلَّ اللَّه لَكُم و لا تَعتَدوا إِنَّ اللَّه لا يحب الْمعتَدينَ . 13
ترجمه : اي كساني كه ايمان آورده ايد طيبات خدا را كه بر شما حلال كرده است ، بر
خود حرام نكنيد و از راه خدا تعدي و تجاوز نكنيد ، زيرا خدا متجاوزين را دوست ندارد !
و ما لَكُم أَلا تَأْكلُوا مما ذُكرَ اسم اللَّه علَيه و قَد فَصلَ لَكُم ما حرَّم علَيكُم إِلا ما اضطرِرتُم إِلَيه و إِنَّ كَثيراً
لَّيضلُّونَ بِأَهوائهِم بِغَيرِ علْمٍ إِنَّ ربك هو أَعلَم بِالْمعتَدينَ . 14
ترجمه : و شما را چه شده كه از آن چه نام خدا بر آن برده شده نمي خوريد ؟ و حال آن كه خدا آن
چه را بر شما حرام كرده برايتان تشريح نموده است ! مگر آن چه را كه به خوردن آن ناچار شديد و قطعاً
-12 مائده 3
-13 مائده 87
-14 انعام 119
٩
بسياري از مردم به خاطر هوس هايشان بدون هيچ دانشي ديگران را گمراه مي سازند ؛ براستي كه
پروردگار ت خود بحال تجاوزكاران داناتر است .
قُل لا أَجِد فى ما أُوحى إِلى محرَّماً على طاعمٍ يطعمه إِلا أَن يكُونَ ميتَةً أَو دماً مسفُوحاً أَو لَحم خنزِير فَإِنَّه رِجس أَو فسقاً أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و لا عاد فَإِنَّ ربك غَفُور رحيم . 15
ترجمه : بگو در آن چه بسوي من وحي شده هيچ حرامي بر خورنده اي كه آن را مي خورد نمي يابم !
جز اين كه مرداري باشد يا خون ريخته شده يا گوشت خوك ، چرا كه اين ها پليد است و يا حيواني كه
هنگام سر بريدن از روي نافرماني نام غير خدا بر آن برده شود ، ولي كسي كه ناچار شود در غير صورتي
كه ستمگر و متجاوز نباشد ، پس گناهي بر او نيست چرا كه پروردگارت بسيار آمرزنده و رحيم است .
قُلْ أَ رءيتُم ما أَنزَلَ اللَّه لَكُم من رزقٍ فَجعلْتُم منْه حرَاماً و حلَلاً قُلْ ءاللَّه أَذنَ لَكُم أَم على اللَّه تَفْترُونَ . 16
ترجمه : بگو آيا نگريسته اند به آن چه از روزي كه خدا براي شما فرود آورده و برخي از آن حرام و
برخي را حلال نموده ايد ؟ بگو آيا خدا به شما رخصت داده يا بر خدا دروغ مي بنديد ؟
إِنَّما حرَّم علَيكم الْميتَةَ و الدم و لَحم الْخنزِيرِ و ما أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و لا عاد
فَإِنَّ اللَّه غَفُور رحيم . 17
ترجمه : بدرستي كه بر شما مردار و خون و گوشت خوك و آن چه را كه به هنگام سر بريدن نام غير
خدا بر آن برده شود ، بر شما حرام كرده است ولي كسي كه ناچار شود در صورتي كه ستمگر و متجاوز
نباشد ، پس گناهي بر او نيست ، چرا كه خدا بسيار آمرزنده و رحيم است !
طيبات :
و كلُوا مما رزقَكُم اللَّه حلَلاً طيباً و اتَّقُوا اللَّه الَّذى أَنتُم بِه مؤْمنُونَ .
ترجمه : و بخوريد از آن چه كه خداوند از حلال و طيب براي شما روزي كرده است و تقوي پيشه كنيد
، اگر به او مومن هستيد ؟!
فَكلُوا مما رزقَكم اللَّه حلَلاً طيباً و اشكرُوا نعمت اللَّه إِن كُنتُم إِياه تَعبدونَ .
ترجمه : پس بخوريد از آن چه خدا از حلال و طيب براي شما روزي كرده و شكر نعمت هاي او را
بجاي آريد ؛ اگر بنده خدا هستيد ؟ !
-15 انعام 145
-16 يونس 59
-17 نحل 115
١٠
يأَيها الَّذينَ ءامنُوا كلُوا من طيبت ما رزقْنَكُم و اشكُرُوا للَّه إِن كنتُم إِياه تَعبدونَ .
ترجمه : اي كساني كه ايمان آورده ايد از طيبات كه روزي شما كرده ايم بخوريد و شكر نعمت هاي
خدا را بجاي آريد اگر بنده خدا هستيد ؟ !
خبائث :
و يحلُّ لَهم الطيبت و يحرِّم علَيهِم الْخَبئث . 18
ترجمه : و براي شما طيبات را حلال و خبائث را حرام كرديم !
قُل لا يستَوِى الْخَبِيث و الطيب و لَو أَعجبك كَثرَةُ الْخَبِيث فَاتَّقُوا اللَّه يأُولى الأَلْببِ لَعلَّكُم تُفْلحونَ . 19
ترجمه : بگو خبائث و طيبات مساوي نيستند ، هر چند كه فزوني خبائث تو را به شگفتي وادارد ؛ پس اي
صاحبان خرد خودتان را از عذاب خدا حفظ كنيد ؛ باشد كه رستگار شويد !
نتيجه :
از آيات بيان شده فوق چنين نتيجه مي گيريم كه غذاي انسان داراي دو مشخصه بارز مي باشد كه خداوند
سبحان در قرآن كريم به آن اشاره كرده است و آن دو مورد عبارتند از :
-1 حلال .
-2 طيب .
يعني غذائي كه خداوند سبحان براي انسان تعيين نموده است بايد ، حلال و طيب باشد . زماني كه انسان به
اين نوع غذا روي آورد ، بينش بسيار زيبائي را پيدا خواهد كرد كه انسان را متحول خواهد نمود !
حال چرا بايد غذاي انسان حلال و طيب باشد ؟
براي جواب اين سوال بهتر است كه از قرآن مجيد كمك بگيريم و نظر خداوند سبحان را جويا شويم !
خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم بيان بسيار زيبائي دارد كه مي فرمايد :
و لَقَد خَلَقْنَا الانسنَ و نَعلَم ما تُوسوِس بِه نَفْسه و نحنُ أَقْرَب إِلَيه منْ حبلِ الْورِيد . 20
خداوند سبحان در اين آيه به صراحت مي فرمايد : كه من از رگ گردن به شما انسان ها
نزديكترم !
-18 اعراف 157
-19 مائده 100
-20 ق 16
١١
يعني جسم انسان ظرفي است براي تجلي انوار حضرت حق ، به همين خاطر بايد يك انسان سالم و مومن
غذاي حلال و طيب استفاده كند تا انوار الهي در وجودش تجلي يابد و به تعالي رسد ، چه هدفي بالاتر از
اين كه انسان به چنين جايگاهي والا دست يابد و دريچه هائي از حقيقت امر الهي برايش گشوده گردد !
اثرات غذاي حلال و طيب در انسان
باز براي دريافت جواب صحيح ، از قرآن كريم استمداد مي طلبيم كه خداوند در اين مورد براي نوع بشر
الگوئي را تعريف كرده است و مي فرمايد :
لَّقَد كانَ لَكُم فى رسولِ اللَّه أُسوةٌ حسنَةٌ لِّمن كانَ يرْجوا اللَّه و الْيوم الاَخرَ و ذَكَرَ اللَّه كَثيراً . 21
خداوند تبارك و تعالي ، اسوه و الگو را براي يك انسان متقي و مومن و عاقل حضرت رسول اكرم
( ص ) را قرار مي دهد و او را به اين نام مي خواند !
و ما أَرسلْنَك إِلا رحمةً لِّلْعلَمينَ . 22
خداوند سبحان آن حضرت را مايه رحمت براي كل جهان هستي ارسال مي دارد !
وجود با بركت آن حضرت موجب مي شود كه جهان پر از خير و بركت براي همه انسان ها شود و مايه
فيض و خوشبختي و عمل به نيكي ها گردد !
حال ببينيم كه خداوند تبارك و تعالي با چنين پيامبري كه مايه رحمت و بركت است ، چگونه رفتار
مي كند و او را مورد خطاب قرار داده و مي فرمايد :
يأَيها الرُّسلُ كلُوا منَ الطيبت و اعملُوا صلحاً إِنى بِما تَعملُونَ عليم . 23
ترجمه : اي رسول از طيبات تناول كنيد تا عمل صالحي داشته باشيد ؛ به آن چه كه مي كنيد ما آگاهيم .
توجه : با دقت در اين آيه در مي يابيم كه چنين پيامبري كه مايه رحمت و بركت براي كل هستي است
و انسان كاملي است مورد خطاب حضرت حق قرار گرفته و در مورد غذاي پاك به او سفارش مي شود و
مهمتر اين كه ، طرز تفكر و عمل او بستگي به نوع غذائي دارد كه او تناول مي كند !
توجه : اي پيامبر غذاي طيب تناول كن تا بتواني عمل صالحي داشته باشيد !
-21 احزاب 21
-22 انبياء 107
-23 مومنون 51
١٢
چرا ما انسان ها نسبت به قرآن كريم اين قدر بي تفاوت شده ايم ؟
چرا در اين زمينه و زمينه هاي ديگر تفكر نمي كنيم ؟
چرا اسير عادت هاي غلط و نادرست شده ايم ؟
چرا بنده خدا نيستيم و فقط بنده و اسير شكم شده ايم ؟
نتيجه : نتيجه اي كه از اين مختصر دريافت كرديم اين است كه غذاي حلال و طيب سر نوشت انسان
را رقم مي زند و او را بر سر منزل مقصود مي رساند .
اين انسان گر چه پيامبر گرامي اسلام باشد ، اگر غذاي حلال و طيب تناول كند مي تواند به اهداف عاليه
خود نائل شود ؛ در غير اين صورت به هدف نخواهد رسيد !
توجه : اي انسان به غذاي خود بنگر كه چه مي خوري !
نوع غذا سر نوشت انسان را تغيير داده و مي تواند او را به سر منزل مقصود بر ساند و يا او را از مسير اصلي
انسانيت دور كرده و به قهقرا سوق دهد !
تاثير غذاهاي حرام و خبائث در انسان
وقتي كه در اين باره دقت مي كنيم ، مسائل زيبائي مشخص و روشن مي شود و به غفلت اكثريت مردم
پي مي بريم كه در مورد تغذيه مي توان گفت كه اهميتي برايشان ندارد كه چه نوع مواد غذائي را مورد
استفاده قرار دهند .
متاسفانه اكثريت مردم گوش به رسانه هاي جمعي داده و مرجعشان در تغذيه ، تبليغات رسانه ها مي باشد .
جاي تاسف و تاثر است كه در قرن بيست و يكم كه به قول اكثريت مردم قرن حاضر، عصر نانو
تكنولوژي و ماشين است ! نه دين !
همين افراد به اصطلاح درس خوانده و تحصيل كرده ، به تنها چيزي كه اهميت نمي دهند ؛ نوع تغذيه
است و متاسفانه بيشتر از( فست فود ) و غذاهاي بي محتوا و غربي استفاده مي كنند !
وقتي كه قرآن كريم را مورد مطالعه و دقت قرار مي دهيم ، شگفتي هاي آن بوضوح روشن مي شود و ما
را به سر منزل مقصود راهنمائي و هدايت مي كند .
استفاده از غذاهاي حرام و خصوصاً خبائث ، انسان را از انسانيت خود خارج كرده و به پستي و قهقرا سوق
مي دهد كه آن را مي توان بوضوح رويت كرد .
١٣
خداوند سبحان در اين زمينه آيات متعددي را در قرآن كريم بيان مي كند از جمله :
-1 قُل لا أَجِد فى ما أُوحى إِلى محرَّماً على طاعمٍ يطعمه إِلا أَن يكُونَ ميتَةً أَو دماً مسفُوحاً أَو لَحم
خنزِيرٍ فَإِنَّه رِجس أَو فسقاً أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و لا عاد فَإِنَّ ربك غَفُور رحيم  .
24
ترجمه : بگو در آن چه بسوي من وحي شده هيچ حرامي بر خورنده اي كه آن را مي خورد نمي يابم !
جز اين كه مرداري باشد يا خون ريخته شده يا گوشت خوك ، چرا كه اين ها پليد است و يا حيواني كه
هنگام سر بريدن از روي نافرماني نام غير خدا بر آن برده شود ، ولي كسي كه ناچار شود در غير صورتي
كه ستمگر و متجاوز نباشد ، پس گناهي بر او نيست چرا كه پروردگارت بسيار آمرزنده و رحيم است .
-2 إِنَّما حرَّم علَيكم الْميتَةَ و الدم و لَحم الْخنزِيرِ و ما أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و
لا عاد فَإِنَّ اللَّه غَفُور رحيم . 25
ترجمه : بدرستي كه بر شما مردار و خون و گوشت خوك و آن چه را كه به هنگام سر بريدن نام غير
خدا بر آن برده شود ، بر شما حرام كرده است ولي كسي كه ناچار شود در صورتي كه ستمگر و متجاوز
نباشد ، پس گناهي بر او نيست ، چرا كه خدا بسيار آمرزنده و رحيم است !
غذاهائي كه خداوند سبحان بر نوع بشر حرام كرده و همچنين غذاهاي خبيث را نيز حرام مي داند ، چرا
انسان تحصيل كرده امروز به آن توجهي ندارد ؟
آيا اين انسان به اصطلاح متمدن و يا بقول خود متجدد ، چرا اين مقدار به غذاي خود كه عامل بقا و
سلامتي و حيات اوست بي توجه و مهمتر اين كه بي تفاوت شده است . تنها آمال و آرزويش استفاده از
غذاهائي است كه با اسانس هاي شيميائي طعم گرفته و ذائقه خود را گول مي زند .
تنها دليلشان بقول خودشان خوشمزه بودن آن ها ست ، نه كيفيت !
متاسفانه امروزه الگوي غذائي ما مسلمان ها ، الگوي تغذيه غربي است كه حقيقتاً فاجعه است و انسان
امروز را به نيستي و نابودي مي كشاند و او را از خود بيگانه و بي غيرت مي كند و هستي و ناموس خويش
را به رايگان در اختيار ديگران قرار مي دهد و از اين كار لذت مي برد ! اف بر چنين انسان هائي كه زمين
خدا قدرت تحمل چنين انسان هاي رذل و پست را ندارد !
٢۴ - انعام ١۴۵
-25 نحل 115
١۴
با خواندن اين مطلب تقاضا دارم كه قضاوت نكنيد و اجازه دهيد كه اين مطلب را به انتها برسانم ، بعد
قضاوت كنيد كه بسيار جالب توجه است .
سوال :
-1 آيا تفاوت سوسيس و هات داگ را مي دانيد يا خير ؟
-2 آيا مخترعين و مبتكرين آن را مي شناسيد كه چه كساني در جهان بودند ؟
-3 آيا مي دانيد كه امروز چه كساني خون مي خورند ؟
-4 آيا مي دانيد كه چه كساني از گوشت خوك استفاده مي كنند ؟
-5 آيا اثرات سوء چنين غذاهائي را در روح و روان آدمي مي دانيد ؟
-6 غذاي حلال و طيب چه اشكالي دارد كه از آن استفاده نمي كنيد ؟
-7 آيا عادت غذائي غرب خصوصاً اروپا را مي دانيد يا خير؟
پاسخ :
-1 تنها فرق سوسيس و هات داگ در ظرف پوششي آن است ، يعني براي سوسيس از روده هاي
پلاستيكي استفاده مي شود ولي براي هات داگ از رودة حرام گوسفندهاي ذبح شده در ايران
كه به كشور آلمان صادر مي شود و از آن جا به كشورهاي اروپائي و آمريكا !
-2 مخترعين و مبتكربن اين نوع غذا ها ، اعراب جاهليت قبل از اسلام بودند كه خون حيوان را در
روده كوچك ريخته و مي پختند و مي شد سوسيس و يا آن را در روده بزرگ حيوان ريخته و
مي پختند و مي شد كالباس !
خداوند سبحان به اين مساله در سوره مبارك انعام آيه 145 اشاره مي كند !
-3 امروز دركشورهاي اروپائي ، مردم آن ديار غذائي دارند به نام ( بودون ).
بودون چيست ؟ بودون غذائي است كه تشكيل شده است از خون خوك كه با پياز پخته و در روده
خوك ( روده كوچك و بزرگ ) مي ريزند و خشك كرده مي خورند كه بوي تنفر آميزي دارد !
توجه : رويت و تحقيق نويسنده در كشور فرانسه در شهر پاريس !
اين غذا ( بودون ) را در همه كشورهاي اروپائي بدون استثنا استفاده مي كنند ، خصوصاً آلمان و فرانسه!
-4 امروزه در كشورهاي اروپائي و آمريكائي از گوشت اين حيوان به وفور استفاده مي كنند ! حتي
پوست كله و گوش اين حيوان را مي خورند !
١۵
جالب توجه اين كه اين حيوان را پست و كثيف مي دانند و بدترين فحش و ناسزا ئي كه مي خواهند نثار
يكديگر كنند مي گويند : خوك كثيف !
در فرانسه اصطلاح ( پخ ) را براي دشنام بكار مي بردند ، يعني خوك كثيف .
سوال : اين چه منطقي است كه اين حيوان را پست و كثيف مي دانيد ولي با ميل و رغبت و با لذت
هرچه تمامترمي خوريد ؟ مهمتر اين كه اين گوشت را خشك كرده و بر اثر ماندن كپك سبز رنگي ميزند
و آن را به چند برابر قيمت ( حدود 30 برابر ) خريداري كرده و با انواع شراب مي خوريد !
فرانسه كه به اصطلاح مهد تمدن و علم است ، پس چرا فرانسوي ها از اين ضايعات تناول مي كنند ؟ !
خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم مي فرمايد : كساني كه خون و گوشت خوك را مورد استفاده
قرار مي دهند دچار فسق و فجور مي شوند !
-5 آثاري كه بر اثر خوردن چنين غذاهائي در روح و روان آدمي حلول مي كند عب ارتند از :
لااباليگري ، بي بند و باري و بي غيرتي است !
امروزه بيش از ده سال است كه در كشور فرانسه و شهر پاريس ،كلوپي دائر است به نام :
( شان ژيست كلوپ ) يعني كلوپ معاوضه !
در اين كلوپ فقط خانواده ها كه عبارت باشند از زن و شوهر ، مجازند وارد اين كلوپ شوند و افراد
مجرد حق ورود به اين كلوپ را ندارند !
تفريح خانواده هاي فرانسوي ، شب ها ورود زو جين به اين كلوپ بوده و به خوردن انواع شراب و
گوشت خوك مبادرت مي ورزند و زن هاي خود را با يكديگر معاوضه كرده و در مقابل همديگر عمل
جنسي را انجام مي دهند و از اين كار نهايت لذت را مي برند .
نگارنده مسائلي را در شهر پاريس ناظر بودم كه شرم دارم آن را بيان كنم !
نتيجه : اين عمل مگر به غير از اثرات سوء غذاهاي حرام و خبائث است ، مگر انسان عاقل و فهيم تن به
چنين كاري ميدهد .
مهمتر اين كه امروزه اثرات چنين غذاهائي فاجعه آفريده است و بشريت را به ابتذال كشيده و آميزش و
ازدواج مرد با مرد را در كشورهاي اروپائي قانوني كرده اند !
١۶
جالب توجه اين كه شهر دار پاريس خود از اين قماش انسان هاست يعني ( گي ) مي باشد . گي به
افرادي مي گويند كه با همجنس خود آميزش مي كنند ، ( آميزش مرد با مرد ) مانند : قوم لوط كه تن به
چنين عمل زشتي مي دادند !
در مردان وخصوصاً در زنان هم چنين مسائلي وجود دارد ،كه مردان را (گي ) و زنان ر ا ( لزبين )
مي گويند .
لزبين به زناني مي گويند كه با همجنس خود طبق مي زنند ! ( آميزش زن با زن ) توسط آلت هاي
مصنوعي كه گرانقيمت هم هستند !
توجه : مسئله سكس در اروپا و آمريكا بصورت يك صنعت بسيار عظيمي خود نمائي مي كند !
آيا قرن بيست و يكم يعني اين ، تمدن و علم و فرهنگ يعني اين ، پيشرفت يعني اين ! ؟
اين مسائل كه در بين حيوانات هم نيست ، پس انسان عاقل و متمدن و تحصيل كرده بايد چنين باش ند ،
بلانسبت حيوان اين گونه انسان ها كه ننگ بشريت هستند !
در اين زمينه مطالب بسيار است و به همين مختصر در اين جزوه بسنده مي كنم ، چون حيا اجازه نمي دهد
و اما يك تجربه تلخ تاريخ اسلام كه به واقعة عاشورا منتهي مي شود ؛ عبارتست از خطبه خواندن حضرت
امام حسين ( ع ) در مقابل لشكريان يزيد !
حضرت هر چقدر كه به خواندن خطبه ادامه مي دهند و واقعيت ها و حقايق را بيان مي كنند ، كمتر نتيجه
مي گيرند و در آخر چنين جمله اي را بكار مي برند :
در شگفتم كه چرا حقايق در شما اثر نمي كند و آن را نمي فهميد ، هيچ دليلي وجود ندارد به جز اين كه
شكم هاي شما از لقمه حرام انباشته است !
نتيجه : آيا اين مسائل به جز تاثير غذاهاي حرام و خبائث ، چيز ديگري است ؟ !
اي انسان به غذاي خود بنگر كه چه مي خوري تا به انحراف و ذلت نيفتي ! ( قرآن ) .
-6 استفاده از غذاهاي حلال و طيب موجب مي شود كه انسان به جايگاه اصلي خويش كه كمال
انسانيت است برسد و دريچه هائي از علم و معرفت برويش گشوده شود !
انوار الهي در وجودش تجلي كند ، و جامعه را اصلاح كند و پاكي و صميميت را اشاعه دهد و
سلامت خانواده و جامعه تامين گردد!
١٧
-7 عادت غذائي در كشورهاي اروپائي همان طور كه بيان شد ، استفاده از خون خوك ( بودون ) و
گوشت خوك و انواع پنيرهاي كپك زده و خصوصاً گوشت خوك مانده و كپك زده ، كپك
سبز روي آن مي رويد كه آن را با انواع شراب مي خورند .
( رويت نگارنده در پاريس در يكي از بازارهاي مقشه ) .
آيا غذاي انسان عاقل و متمدن امروزي كه سراپا ادعا بوده و بخاطر علم اندكي كه دارد ، خدا را بنده
نيست ! اين نوع غذا بايد باشد ؟
انسان از زندگي چه انتظاري دارد ؟ بي بند و باري و فساد و فحشا ! يا انسانيت و حركت بر مبناي فطرت
پاك ؛كه الهي است !
جاي بسي تعجب است كه امروزه ما مسلمان ها از خود بيگانه شده و راهي را دنبال مي كنيم كه عاقبتي
ندارد و غرب را كعبه آمال خود قرار داده و روز به روز به قهقرا مي رويم و خود را به نابودي و فساد
سوق مي دهيم !
اگر كمي به غرب توجه كنيم و آن را منطقي و بي طرف مورد نقد و بررسي قرار دهيم مي بينيم كه ، در
عصر حاضر هم هنوز استحمام و صورت شستن را بدرستي نمي دانند ، جالب نيست و يا بهتر است كه به
كتاب تمدن اسلام و عرب نوشته دكتر گوستاولبون فرانسوي مراجعه كنيد و حقايق غرب را از زبان خود
ايشان بشنويد تا شايد باور كنيد !
انسان عاقل كسي است كه بر مبناي فطرت پاك و الهي خويش در زندگي حركت كند ، تا به سر منزل
مقصود پاك و زيباي انسانيت برسد .
متاسفانه امروز، اكثر مردم اين مسئله را عنوان مي كنند ، خواهي نشوي رسوا ، هم رنگ جماعت شو !
چه حرف مزخرفي و چه عرف نا همگوني كه دقيقاً بر خلاف قرآن كريم وگفته خداوند سبحان است !
خداوند تبارك و تعالي در اين زمينه بيان بسيار زيبائي در قرآن كريم دارد و مي فرمايد :
و إِن تُطع أَكثرَ من فى الأَرضِ يضلُّوك عن سبِيلِ اللَّه إِن يتَّبِعونَ إِلا الظنَّ و إِنْ هم إِلا يخْرُصونَ . 26
ترجمه : و اگر از بيشتر مردم كه در زمين هستند پيروي كني ، تو را از راه خدا گمراه مي كنند !
مردم جز از ظن و گمان پيروي نمي كنند و جز اين نيست كه آنان حدس مي زنند و خيالبافي مي كنند .
-26 انعام 116
١٨
آيا اين منطق درست و صحيح است كه كلام الهي را بي توجهي كرده و به دنبال حدس و گمان م ردم
برويم ؟ آيا مردم براي ما الگو و اسوه هستند يا پيامبر گرامي اسلام ؟
آيا پيروي از كلام الهي درست است ، يا اطاعت از حدس و گمان انسان هاي جاهل و نادان ؟ !
با بررسي دقيق رفتار و كردار جامعه امروزي فقط و فقط اين نتيجه حاصل مي شود كه اكثريت مردم روي
زمين از دو چيز اساسي و مهم كاملاً بدور هستند ، آن دو چيز عبارتست از :
-1 خداوند تبارك و تعالي .
-2 قرآن كريم .
دليل اين بررسي دقيق علمي را از زبان قرآن كريم بيان مي كنم تا حرف بيهوده اي را نگفته باشم !
خداوند سبحان از زبان پيامبر عظيم الشانش حضرت محمد ( ص ) بيان بسيار زيبا ئي دارد كه شرح حال
انسان هاي متمدن و متجدد امروزي است و مي فرمايد :
و قَالَ الرَّسولُ يرَب إِنَّ قَومى اتخَذُوا هذَا الْقُرْءانَ مهجوراً . 27
ترجمه : و پيامبر فرمود ، خدا يا امت من از قرآن دوري كردند و آن را مهجور قرار دادند !
افرادي كه امروزه چنين عمل مي كنند ( دوري از قرآن ) آيا از آنان انتظاري غير از اين را مي توان
داشت ؟ !
غذاي انسان چيست ؟
با مطالعه و بررسي هاي دقيق قرآن كريم بارها و بارها به اين نتيجه مي رسيم كه خداوند قادر متعال براي
نوع بشر غذائي را آفريده است تا در او نشاط و شادابي را ايجاد كرده و او را از هر گونه بيماري و كسالت
نجات دهد !
چرا ما انسان ها در اين امر دقت نمي كنيم و به اصل خويش باز نمي گرديم ؟
چرا خود را نمي شناسيم ؟ چرا به جهان هستي كه خداوند سبحان همه را براي ما انسان ها آفريده توجه
نمي كنيم ؟ چرا دچار غفلت و بي خبري شده ايم ؟
بنده حقير كه هفده سال است كه در باره غذاي انسان و خود انسان و بيماري هايش مطالعه و تحقيق
مي كنم ، مطالب بسياري دستگير شده است . از جمله :
-27 فرقان 30
١٩
غذاي اصلي انسان در قرآن كريم بدين شكل بيان شده است كه عبارتست از :
-1 غذاي اصلي انسان گياه مي باشد كه در آيات متعدد بيان شده است .
-2 غذاي فرعي يا جانبي انسان غذاهاي گوشتي و دريائي مي باشد .
براي بيان اين مطالب آياتي به عنوان نمونه بيان مي شود تا در آن ها دقت شود .
غذاهاي گياهي ( غذاي اصلي انسان ) .
الَّذى جعلَ لَكُم الأَرض فرَشاً و السماء بِنَاء و أَنزَلَ منَ السماء ماء فَأَخْرَج بِه منَ الثَّمرَت رِزقاً لَّكُم فَلا
تجعلُوا للَّه أَنداداً و أَنتُم تَعلَمونَ . 28
ترجمه : خدا كسي است كه زمين را بستري و آسمان را بنائي براي شما قرار داد و از آسمان آبي فرو
فرستاد و بوسيله آن از محصولات روزي براي شما بيرون آورد ، پس براي خدا شريكي قرار ندهيد در
حالي كه شما مي دانيد !
( فَلْينظرِ الانسنُ إِلى طعامه( 24
ترجمه : پس اي انسان به غذاي خود بنگر كه چه مي خوري ؟
( أَنَّا صببنَا الْماء صبا( 25
ترجمه : كه ما آب را با بارشي فرو ريختيم !
( ثم شقَقْنَا الأَرض شقا( 26
ترجمه : سپس زمين را كاملاً شكافتيم !
( فَأَنبتْنَا فيها حبا( 27
ترجمه : در آن دانه را رويانديم !
( و عنَباً و قَضباً( 28
ترجمه : و انگور و سبزي !
( و زيتُوناً و نخْلاً( 29
ترجمه : و زيتون و درخت خرما !
-26 بقره 22
٢٠
( و حدائقَ غُلْباً( 30
ترجمه : و باغ هاي انبوه !
( و فَكهةً و أَبا( 31
ترجمه : ميوه و گياهان چراگاه !
( متَعاً لَّكم و لأَنْعمكم( 32
ترجمه : غذاي شما و براي دام هايتان است !
در اين سوره ( عبس ) خداوند سبحان بيان عجيبي دارد و نيازمندي هاي بدن انسان را به ترتيب الويت بيان
مي كند كه عبارتند از :
ابتدا پروتئين ها ، قندها ، چربي ها و در آخر به ويتامين ها اشاره مي كند !
خداوند سبحان در اين سوره كلمه ( فلينظر) را بيان مي كند كه فعل امر بوده و انسان را در مورد
غذايش ، امر به تحقيق مي كند !
توجه : مطلب بسيار زيبائي كه خداوند تبا رك و تعالي در قرآن كريم بيان مي كند ، عبارتست از
اشتراك غذاي انسان با دام !
اين مسائل در چهار آيه در سور مختلف بيان شده است كه در اين جزوه مختصر بيان مي شود تا موجب
عبرت افراد آگاه و محقق شود و در اين مورد به تحقيق و تفحص بپردازند تا بسياري از مسائل پيچيده
آدمي روشن شود .
-1 كلُوا و ارعوا أَنْعمكُم إِنَّ فى ذَلك لاَيت لأُولى النُّهى . 29
ترجمه : بخوريد و دام هايتان را بچرانيد ، مسلماً در آن نشانه هائي است براي صاحبان انديشه !
-2 إِنَّما مثَلُ الْحيوةِ الدنْيا كَماء أَنزَلْنَه منَ السماء فَاخْتَلَط بِه نَبات الأَرضِ مما يأْكلُ النَّاس و الأَنْعم حتى
إِذَا أَخَذَت الأَرض زخْرُفَها و ازينَت و ظنَّ أَهلُها أَنهم قَدرونَ علَيها أَتَات ا أَمرُنَا لَيلاً أَو نهاراً فَجعلْنَها
حصيداً كَأَن لَّم تَغْنَ بِالأَمسِ كَذَلك نُفَصلُ الاَيت لقَومٍ يتَفَكرُونَ . 30
ترجمه : مثال پست زندگي دنيا فقط همانند آبي است كه از آسمان فرو فرستاديم و به آن گياهان
زمين ؛ از آن چه مردم و دام ها مي خورند ، آميخته شود ؛ تا هنگامي كه زمين زيبائيش را برگرفت و
-27 طه 54
-28 يونس 24
٢١
آراسته شد و اهل آن يقين مي كنند كه آنان برآن توانائي دارند ، ناگهان در شبي يا روزي فرمان نابودي
ما بدان در رسد و آن را درو مي كنيم چنانكه گويا ديروز هرگز بر پا نبوده است ! اين گونه آيات را براي
گروهي كه تفكر مي كنند ، شرح مي دهيم !
-3 أَ و لَم يرَوا أَنَّا نَسوقُ الْماء إِلى الأَرضِ الْجرُزِ فَنُخْرِج بِه زرعاً تَأْكلُ منْه أَنْعمهم و أَن فُسهم أَ فَلا
يبصرُونَ . 31
ترجمه : و آيا نظر نكرده اند كه ما آب باران را بسوي زمين بي آب و علف مي رانيم و بوسيله آن
زراعتي را بيرون مي آوريم كه دام هايشان و خودشان از آن مي خورند ، آيا نمي بينيد ؟
-4 متَعاً لَّكم و لأَنْعمكم . 32
ترجمه : اين غذاي شما و دام هايتان است !
نتيجه : از آيات فوق چنين نتيجه مي گيريم كه اشتراك تغذيه بين انسان و دام وجود دارد ! چرا ؟
اگر اين مساله را دقيق مورد نقد و بررسي علمي قرار دهيم دريچه هائي از علم و آگاهي بروي ما به لطف
الهي باز خواهد شد .
چرا انسان بايد چنين اشتراكي با دام داشته باشد ؟
پاسخ :
-1 انسان هر غذائي كه تناول كند ، همان مي شود . يعني خصوصيات هر نوع مواد غذائي در روح و
جسم آدمي حلول مي كند و او را به همان سمت سوق مي دهد . غذاهاي گياهي از يك لطافت
خاصي برخوردار هستند كه همان لطافت به انسان منتقل مي شود و او را لطيف و دوست داشتني
و آرام مي كند !
-2 خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم به غذاهاي گياهي كرامت بخشيده است و آن ها را
ستوده است كه مي فرمايد :
أَ و لَم يرَوا إِلى الأَرضِ كم أَنبتْنَا فيها من كل زوجٍ كَرِيمٍ . 33
-29 سجده 27
-30 عبس 32
-31 شعراء 7
٢٢
ترجمه : و آيا بسوي زمين نظر نكرده اند كه چه بسيار انواع گياهان از هر جفت
كريم و ارجمند در آن رويانديم ؟ !
-3 با استفاده از غذاهاي گياهي عموماً انواع ميكروب ها و باكتري ها و تخم انگلها و ويروسه ا
نمي توانند براحتي در بدن انسان رشد و تكثير پيدا كنند !
-4 با استفاده از اين نوع غذاها معمولاً جامعه نياز به اين همه دارو و درمان و بيمارستان و مراكز
بهداشتي نياز پيدا نمي كند و از نظر اقتصادي هزينه هاي بسياري صرفه جوئي مي شود !
-5 جرم و جنايت به مقدار چشم گيري كاهش پيدا مي كند و انسان ها در صلح و صفا بسر مي برند
و وجودشان مملو از عشق و مهر و محبت مي شود
-6 آيا دام ها مثل انسان به حريم يكديگر تعدي و تجاوز مي كنند ويا اين كه اين عادات مخصوص
انسان ها مي باشد و عمده دلائلش عدم توجه به فطرت انساني خويش ب وده و آن را فراموش
مي كنند !
خداوند سبحان در اين مورد چه زيبا وجالب بيان مي كند و مي فرمايد :
فَأَقم وجهك للدينِ حنيفاً فطرَت اللَّه الَّتى فَطرَ النَّاس علَيها لا تَبديلَ لخَلْقِ اللَّه ذَلك
الدينُ الْقَيم و لَكنَّ أَكثرَ النَّاسِ لا يعلَمونَ . 34
ترجمه :
پس روي خود را به دين حق گرايانه متوجه كن ، كه خدا مردم را بر اساس فطرت
آفريده كه هيچ تغييري در آفرينش الهي نيست ؛ اين دين استوار است وليكن بيشتر
مردم ( فطرت ) را نمي دانند !
چه زيبا خداوند سبحان بيان مي فرمايد : اين فطرت چيست كه اكثريت مردم از آن بي خبرند
و نمي دانند ؟ !
تمام گرفتاري هاي انسان بهمين خاطر است كه از فطرت الهي خويش بدور مانده و تلاش بيهوده مي كند
و در نهايت به جائي نمي رسد !
چرا اكثريت مردم با تفكر بيگانه اند ؟
چرا در خود فرو نمي روند و خود را نمي شناسند ؟
خود شناسي مقدمه اي است براي خدا شناسي و نجات يافتن از معضلات جامعه امروزي بشر!
-32 روم 30
٢٣
اميد است كه انسان امروزي كمي بخود آيد و خود را بشناسد تا نجات يابد .
غذاهاي دريائي براي انسان
خداوند سبحان در قرآن كريم دو آيه در مورد غذاهاي دريائي بيان مي كند و اشاره دارد كه از غذاهاي
درياي آب شور و شيرين و بصورت تازه استفاده كنيد و شكر نعمت هاي او را بجاي آريد !
-1 و ما يستَوِى الْبحرَانِ هذَا عذْب فُرَات سائغٌ شرَابه و هذَا ملْح أُجاج و من كل تَأْكلُونَ لَحماً طرِيا و
تَستَخْرِجونَ حلْيةً تَلْبسونَها و تَرَى الْفُلْك فيه مواخرَ لتَبتَغُوا من فَضله و لَعلَّكُم تَشكُرُونَ . 35
ترجمه : و دو دريا يكسان نيستند ، يكي نوشيدنش گوارا و آن ديگر شور و تلخ است و از هر دوگوشت
تازه مي خوريد و زيوري كه آن را مي پوشيد بيرون مي آوريد و كشتي ها را در آن شكافنده مي بيني تا
از بخشش او بهره جوئيد تا شايد از خدا تشكر كنيد ؟ !
-2 و هو الَّذى سخَّرَ الْبحرَ لتَأْكلُوا منْه لَحماً طرِيا و تَستَخْرِجوا منْه حلْيةً تَلْبسونَها و تَرَى الْفُلْك مواخرَ
فيه و لتَبتَغُوا من فَضله و لَعلَّكم تَشكُرُون . 36
ترجمه : و او كسي است كه دريا را رام ساخت تا از آن گوشت تازه بخوريد ، و از آن زيوري كه آن را
مي پوشيد بيرون آوريد ؛ و كشتي ها را در آن شكافنده مي بيني ، تا از بخشش او بهره جوئيد ،
شايد از خدا تشكر كنيد ؟ !
استفاده از غذاهاي دريائي تازه موجب مي شود كه انواع املاح و فلزات مفيد در اين مواد غذائي مثل
روي كه در دوطرف بدن ماهي بصورت يون وجود دارد ، نيازمندي هاي بدن انسان را مرتفع كند و به
انسان آرامش خاص را بدهد .
زيرا ماهي موجودي است كه از آرامش نسبتاً خوبي برخوردار مي باشد و با خوردن آ ن آرامش بسراغ
شخص خواهد آمد !
همان گونه كه خداوند سبحان در قرآن كريم مي فرمايد :
بهتر است كه غذاهاي دريائي را بصورت تازه استفاده كنيد تا حد اكثر بهره ازآن نصيب شما شود .
-33 فاطر 12
-34 نحل 14
٢۴
غذاهاي حيواني براي انسان
يكي ديگر از غذاهاي انسان را فرآورده هاي حيواني تشكيل مي دهد كه عبارتست از انواع گوشت قرمز ،
مانند :
گوشت گوسفند ، گوشت گاو ، گوشت بز ،گوشت شتر و غيره .
خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم در اين مورد ( گوشت قرمز ) تعداد اندكي آيه را بيان مي كند كه
به بيان آن ها مي پردازيم :
لِّيشهدوا منَفع لَهم و يذْكرُوا اسم اللَّه فى أَيامٍ معلُومت على ما رزقَهم من بهِيمةِ الأَنْعمِ فَكلُوا منها و أ طعموا
الْبائس الْفَقيرَ . 37
ترجمه : تا شاهد سودهايشان باشند و در روزهاي معيني نام خدا را بخاطر نعمت ها و به هنگام قرباني بر
دام هاي زبان بسته كه به آنان روزي داده است ببرند، پس از گوشت آن ها بخوريد و به نيازمندها نيز
بخورانيد .
ذَلك و من يعظم حرُمت اللَّه فَهو خَيرٌ لَّه عند ربه و أُحلَّت لَكم الأَنْعم إِلا ما يتْلى علَيكم فَاجتَنبوا الرِّجس
منَ الأَوثَنِ و اجتَنبوا قَولَ الزُّورِ. 38
ترجمه : هر كس برنامه هاي بزرگ الهي را محترم بشمارد ، پس آن نزد پروردگارش براي او بهتر است
و براي شما دام ها حلال شده مگر آن چه حكمش بر شما خوانده مي شود ، پس از بت هاي پليد دوري
كنيد و از گفتار باطل دوري نمائيد .
و لكل أُمةٍ جعلْنَا منسكاً لِّيذْكُرُوا اسم اللَّه على ما رزقَهم من بهِيمةِ الأَنْعمِ فَإِلَهكم إِلَه وحد فَلَه أَسلموا و بشرِ
الْمخْبِتينَ . 39
ترجمه : و براي هر امتي مراسم عبادي قرباني قرار داديم تا نام خدا را هنگام قرباني بر دام هاي زبان بسته
كه به آنان روزي داده ببرند ، و معبود شما معبودي يگانه است ، پس فقط تسليم فرمان او شويد و فروتنان
را مژده دهيد .
و ذَلَّلْنَها لهُم فَمنها ركُوبهم و منها يأْكلُونَ . 40
-35 حج 28
-36 حج 30
-37 حج 34
٢۵
ترجمه : و آن ها را برايشان رام ساختيم ، پس برخي از آنان را سوار شويد و برخي را بخوريد !
و إِنَّ لَكم فى الأَنْعمِ لَعبرَةً نُّسقيكم مما فى بطونها و لَكم فيها منَفع كَثيرَةٌ و منها تَأْكلُونَ . 41
ترجمه : و قطعاً دام ها براي شما عبرتي است ، از آن چه در شكم آن هاست به شما شير مي نوشانيم و
براي شما در آن ها سود هاي فراوان است و از گوشت آنان بخوريد !
اللَّه الَّذى جعلَ لَكُم الأَنْعم لترْكبوا منها و منها تَأْكلُونَ . 42
ترجمه : خداوند از چهار پايان را براي شما مركب قرار داد ، و از برخي بخوريد !
و الْبدنَ جعلْنَها لَكم من شعئرِ اللَّه لَكم فيها خَيرٌ فَاذْكُرُوا اسم اللَّه علَيها صواف فَإِذَا وجبت جنُوبها فَكلُوا
منها و أَطعموا الْقَانع و الْمعترَّ كَذَلك سخَّرْنَها لَكم لَعلَّكُم تَشكُرُونَ . 43
ترجمه : و براي شما آن شترهاي فربه را را از نشانه هاي خدا قرار داديم ؛ در آن ها براي شما خير است .
پس در حالي كه براي قرباني در صف ايستاده اند نام خدا را بر آن ها ببريد ، و هنگامي كه پهلو هايشان بر
زمين افتاد ، پس گوشت آن ها را بخوريد و به نيازمندان و درخواست كنندگان بخورانيد ، اين گونه براي
شما رام ساختيم تا شايد شما سپاسگزاري كنيد .
اين آيه ( بدن ) در مورد گوشت شتر مي باشد ، كه مي فرمايد : از آن نتاول كنيد .
با توجه به آيات بيان شده در اين مختصر ، در مي يابيم كه غذاهاي حيواني را به حد اقل برسانيم تا
كمترين صدمه را ببينيم !
براي استفاده از اين نوع غذا ها بايد شرائطي را كه خداوند متعال در قرآن كريم بيان مي كند ، بهمان
طريق بايد مورد استفاده قرار دهيم .
براي استفاده از اين نوع مواد غذائي ابتدا بايد حيوان را طبق شرائطي كه خداوند سبحان در قرآن كريم
بيان مي كند ذبح كرده و سپس مورد استفاده قرار داد .
مساله مهمي كه در غذاهاي حيواني وجود دارد عبارتست از :
-38 يس 72
-39 مومنون 21
-40 غافر 79
-41 حج 36
٢۶
شرائط ذبح حيوان حلال گوشت
-1 هنگام ذبح به حيوان آب داد .
-2 حيوان را روبه قبله ذبح كرد .
-3 كاردي كه با آن سر حيوان را مي برند بايد كاملاً تيز بوده تا حيوان احساس درد نكند .
-4 ابتدا رگ هاي اصلي حيوان را از بالاي استخوان حنجره قطع كرد تا خون حيوان كاملاً خارج
شود .
-5 هنگام ذبح حتماً نام مبارك و صفات خدا (بسم الله الرحمن الرحيم )را بيان كرد ، در غير
اين صورت گوشت اين حيوان حرام خواهد شد !
-6 اگر چنين عمل كرديم ، گوشت اين حيوان قابل استفاده مي شود .
-7 در مصرف اين نوع مواد غذائي بهتر است كه زياده روي نشود .
آيات مربوط به شرائط ذبح حيوان
قُل لا أَجِد فى ما أُوحى إِلى محرَّماً على طاعمٍ يطعمه إِلا أَن يكُونَ ميتَةً أَو دماً مسفُوحاً أَو لَح م خنزِيرٍ
فَإِنَّه رِجس أَو فسقاً أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و لا عاد فَإِنَّ ربك غَفُور رحيم . 44
ترجمه : بگو در آن چه بسوي من وحي شده هيچ حرامي بر خورنده اي كه آن را مي خورد نمي يابم !
جز اين كه مرداري باشد يا خون ريخته شده يا گوشت خوك ، چرا كه اين ها پليد است و يا حيواني كه
هنگام سر بريدن از روي نافرماني نام غير خدا بر آن برده شود ، ولي كسي كه ناچار شود در غير صورتي
كه ستمگر و متجاوز نباشد ، پس گناهي بر او نيست چرا كه پروردگارت بسيار آمرزنده و رحيم است .
إِنَّما حرَّم علَيكم الْميتَةَ و الدم و لَحم الْخنزِيرِ و ما أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و لا عاد فَإِنَّ
اللَّه غَفُور رحيم . 45
ترجمه :
-42 انعام 145
-43 نحل 115
٢٧
بدرستي كه بر شما مردار و خون و گوشت خوك و آن چه را كه به هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن
برده شود ، بر شما حرام كرده است ولي كسي كه ناچار شود در صورتي كه ستمگر و متجاوز نباشد ، پس
گناهي بر او نيست ، چرا كه خدا بسيار آمرزنده و رحيم است !
چرا نام مبارك خداوند را هنگام ذبح بايد گفت !
-1 خداوند تبارك و تعالي خالق جهان هستي است .
-2 تمام نعمت هاي موجود در جهان را او آفريده است .
-3 هر كاري را بايد با نام مبارك خداوند سبحان آغاز كرد .
-4 هر كاري يا امري كه با نام و ياد او شروع نشود سر انجامي نخواهد داشت .
-5 براي استفاده از نعمت هاي خداوند بايد از او كسب اجازه شود ، در غير اين صورت ما حق
استفاده از نعمت ها را نداريم .
-6 آيا ما حاضريم كه اموالمان را ديگران بدون اجازة ما دخل و تصرف كنند ؟
-7 در حالي كه مالكيت ما قرار دادي است و بعد از مردن ما ، ساقط مي شود !
-8 بيان نكردن نام مبارك خداوند سبحان موجب مي شود كه اثرات بدي در گوشت حيوان ايجاد
شود !!
-9 براي اثبات اين مساله مي توان از تحقيقات دانشمند ژاپني به نام ايموتو استفاده كرد .
-10 ايشان در اين تحقيقات بوضوح تاثير كلام خوب و بد را اثبات كرده ا ند .
-11 نام مبارك الله موجب تاثيرات بسيار زيبائي در مواد غذائي ايجاد مي كند كه موجب سلامتي و
آرامش مي شود !
-12 چه كاري با نام مقدس خداوند سبحان آغاز شود به انجام نمي رسد ؟
-13 غذائي كه با اين نام آغاز شود ماية سلامتي و نشاط خواهد بود .
-14 انسان هائي كه هميشه با نام خداوند تبارك و تعالي زندگي خويش را آغاز مي كنند در همه
حال انسان هائي هستند كه از آرامش و نشاط و سلامتي كامل بر خوردار هستند و از زندگي
خويش لذت مي برند !
٢٨
تاثير غذاي حلال و طيب در انسان
انسان زماني مي تواند به آرامش و سكون برسد كه تفكر زيبائي داشته باشد .
خداوند تبارك و تعالي زيباي مطلق است ، همة زيبائي ها فقط به او ختم مي شود .
انساني كه با زيبائي ها سر و كار داشته باشد در حقيقت به منبع زيبائي كه خداوند سبحان است وصل
مي شود و در زندگي همه چيز را زيبا و دوست داشتني مي بيند .
انسان مومن انساني است كه هميشه داراي نشاط و آرامش باشد .
انسان مومن انساني است بسيار منطقي و عاقل و همه كارهايش بر مبناي استدلال مي باشد كه خداوند
سبحان در قرآن كريم بيان بسيار زيبائي دارد كه مي فرمايد :
و قَالُوا لَن يدخُلَ الْجنَّةَ إِلا من كانَ هوداً أَو نَصرَى تلْك أَمانيهم قُلْ هاتُوا برْهنَكم إِن كنتُم
. صدقينَ 46
ترجمه : و گفتند : جز كسي كه يهودي يا مسيحي است ، داخل بهشت نخواهد شد اين آرزوهاي آن
هاست بگو اگر راست مي گوئيد دليل روشنتان را بياوريد!
انسان مومن تمام كارهايش بايد بر مبناي منطق و استدلال باشد .
سوال اين جاست كه آيا نوع غذا در داشتن ايمان تاثير دارد يا خير ؟
اين مسئله را قبلاً از قرآن كريم اثبات كرديم ، دقت شود !
خداوند سبحان تمام نعمت هاي خوب و زيباي خود را براي انسان مومن آ فريده است ، يعني انساني
مي تواند خليفه خدا شود كه ، در راه خدا حركت كند و تمام گفته هاي او را سر لوحه زندگي خويش
قرار دهد .
خداوند سبحان در اين زمينه بيان زيبائي دارد كه مي فرمايد :
اللَّه ولى الَّذينَ ءامنُوا يخْرِجهم منَ الظلُمت إِلى النُّور و الَّذينَ كَفَرُوا أَولياؤُهم الطغُوت
يخْرِجونَهم منَ النُّورِ إِلى الظلُمت أُولَئك أَصحب النَّارِ هم فيها خَلدونَ . 47
ترجمه :
-44 بقره 111
-45 بقره 257
٢٩
خدا سرپرست كساني است كه به اوايمان آورده اند ، خداوند آنان را از تاريكي ها بسوي نور هدايت
مي كند و كساني كه كفر ورزيده اند سرپرستشان طاغوت است ، كه طاغوت آنان را از نور بسوي
تاريكي ها وظلمت ، وارد مي كند .آنان اهل آتشند در حالي كه آنان در آن ماندگارند .
خداوند ولي و سر پرست كساني است كه به او ايمان مي آورند ، آنان را از ظلمت و تاريك ي و فقر و
جهل و بدبختي خارج كرده و در نور قرار مي دهد !
اما دليل محكمي كه مي توان بيان كرد كه حقيقتاً غذاي حلال و طيب اثرات شگفت انگيزي را در وجود
آدمي از جمله جسم و روح مي گذارد . زيرا اين نوع غذا با وجود انسان سنخيت كامل را دارد !
خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم بيان زيبائي دارد كه مي فرمايد :
يأَيها الرُّسلُ كلُوا منَ الطيبت و اعملُوا صلحاً إِنى بِما تَعملُونَ عليم . 48
خداوند سبحان عمل پيامبر ( ص ) را در گرو غذاي حلال و طيب مي داند و به او سفارش مي كند كه
اگر مي خواهي عمل درستي داشته باشي ، بايد غذاي طيب را تناول كني !
آيا غذا اين قدر در روح جسم آدمي اثر بسزائي دارد ؟
در عمل مي بينيم كه حقيقتاً اين گونه است ؛ زيرا انسان گل سر سبد آفرينش است .
قبلاً بيان كرديم كه خداوند سبحان دو بار به خود احسن گفته ، يك باردر مورد خلقت انسان و ديگر، در
مورد غذاي انسان خود را ستوده است !
با بررسي آيات قرآن به اين نتيجه دست يافتيم كه غذاي انسان مهمتر از خلقت انسان است ، زيرا خداوند
منان دو بار كلمه ( فلينظر ) را در مورد غذاي انسان بكار برده است و فقط يك بار اين كلمه را در مورد
خلقت انسان بيان كرده است !
حال چرا غذاي انسان اين همه مهم و حياتي است ؟ براي اين كه غذا عامل مهم و حياتي براي ادامه حيات
و رشد و تكثير و عامل مهم بقاي نسل آدمي است !
اما در غذا ها مهمترين آن گياهي است كه قبلاً بيان شد .
-46 مومنون 51
٣٠
مساله مهمي كه در قرآن بارها مشاهده مي شود ، اين است كه غذاي انسان بايد در درجه اول گياهي باشد
و مهمتر از آن بايد با آب باران كه آب پاك و مطهري است رشد كند تا اثرات زيبائي را در روح و روان
و جسم آدمي بگذارد .
خداوند سبحان در اين زمينه مي فرمايد :
الَّذى جعلَ لَكُم الأَرض فرَشاً و السماء بِنَاء و أَنزَلَ منَ السماء ماء فَأَخْرَج بِه منَ الثَّمرَت رِزقاً لَّكُم فَلا
تجعلُوا للَّه أَنداداً و أَنتُم تَعلَمونَ . 49
ترجمه :
خدا كسي است كه زمين را بستري و آسمان را بنائي براي شما قرار داد و از آسمان آبي فرو فرستاد و
بوسيله آن از محصولات روزي براي شما بيرون آورد ، پس براي خدا شريكي قرار ندهيد در حالي كه
شما مي دانيد !
چرا غذاي انسان بايد با آب باران رشد كند ؟
اين مسئله را از نظر علمي مورد بررسي قرار مي دهيم تا يكي ديگر از شگفتي هاي قرآن كريم در مورد
غذاي انسان مشخص شود !
به دلائل متعددي بايد غذاي انسان با آب باران به عمل آيد تا انسان به مراحل تعالي روح و جسم نائل شود
-1 آب باران را قرآن كريم ، آب پاك و مطهر مي داند !
-2 آب باران ، آب خالص بوده و از هر گونه آلودگي ها بدور مي باشد !
-3 آب باران به روش باريدن بر زمين مي رسد و به گياه و خاك صدمه نمي رساند !
-4 آب باران براحتي و با سرعت جذب زمين و گياه مي شود و گياه بسرعت رشد مي كند !
-5 آب باران داراي كود مناسب ، براي گياه بوده از جمله ازت !
-6 آب باران با ازت موجود در هوا تركيب شده و بصورت انيدريد به زمين مي بارد !
-7 آب باران حكم ضد آفت را براي گياه دارد !
-47 بقره 22
٣١
-8 آب باران كه بصورت انيدريد بزمين مي بارد ، با نيترات زمين تركيب شده و توليد اسيد نيتريك
مي كند كه بهترين ضد آفت براي گياه مي باشد !
-9 آب باران در فصل مناسب شروع به باريدن مي كند و زمين و گياه مي تواند براحتي آن را مورد
استفاده قرار دهد !
-10 آب باران بخاطر پاك بودنش ، ذات گياه را بر مبناي فطرت پاكش رشد مي دهد !
-11 فطري بودن گياه اثرات عجيبي در روح و روان آدمي دارد و او را بر مبناي فطرت الهي اش به
تكامل مي رساند .
-12 آب باران موجب مي شود كه غذاي فطري انسان كه خداوند برايش آماده كرده است ، براحتي
بدست انسان برسد .
-13 آب باران موجب مي شود كه ، غذاهاي گياهي كه بدين روش رشد كرده اند بر اثر مصرف در
بدن انسان ، انوار الهي تجلي يابد !
-14 آب باران بخاطر داشتن اكسيژن كافي ، هنگامي كه آن را مي آشاميم اكسيژن موجود و كافي
در آن باعث سوخت و ساز بهتر مواد غذائي در سلول ها شده و پپيشگيري از بيماري ها مي شود
با برسي دقيق و علمي قرآن مجيد در مورد انسان و غذايش به اين نتيجه مي رسيم كه غذاي انسان بايد دو
ويژگي داشته باشد .
-1 حلال .
-2 طيب .
نتيجه :
-1 با بررسي مسائل مربوط به غذاي انسان دريافتيم كه تنها غذاي مورد نياز انسان ، غذاي حلال و
طيب است !
-2 غذاي انسان داراي چهار مشخصه مي باشد ، از جمله :
الف : حلال .
ب : حرام .
ج : طيبات .
د : خبائث .
٣٢
-3 غذاهاي حرام و خبائث در شان انسان عاقل و منطقي نيست !
-4 استفاده از غذاهاي حرام و خبيث موجب مي شود كه انسان از حالت تعادل روحي و رواني
خارج شده و به قهقرا سقوط كند .
-5 استفاده از غذاهاي حلال و طيب موجب مي شود كه انس ان به حالت تعادل برسد و تمامي
كارهايش بر مبناي منطق و استدلال باشد .
-6 استفاده از غذاهاي حرام مانند : گوشت خوك و خون موجب مي شود كه انسان به رذالت و
پستي كشيده شود و مبادرت به كارهائي كند كه بر خلاف طبيعت و منش انسانيت باشد ؛ مانند : گي ها
و لزبين ها !
-7 استفاده از غذاهاي حرام و خبائث موجب مي شود كه انسان ؛ تعدي و تجاوز به حق ديگران را
براحتي انجام دهد و ابائي نداشته باشد .
-8 استفاده از اين نوع غذاها موجب مي شود كه انسان به فسق و فجور كشيده شده و تن به كارهاي
ناشايست دهد .
-9 عموماً انسان هاي خلاف كار كساني هستند كه از اين نوع غذاها بيشتر استفاده مي كنند .
-10 معمولاً انساني كه معتقد به غذاهاي حلال و طيب است ، خلافي از اين نوع افراد كه مرتكب
خطا مي شوند ، ديده نمي شود !
-11 افرادي كه از غذاهاي حلال و طيب استفاده مي كنند ؛ عموماً انسان هاي شريف و آرامي هستند
كه مثبت انديش هستند !
-12 قوام خانواده در اين نوع افراد كه از غذاهاي حلال و طيب استفاده مي كنند مستحكم است .
-13 فسق و فجور در اين خانواده ها وجود ندارد و فرزندان خوبي را تحويل جامعه مي دهند .
-14 دراين خانواده ها غيرت و همت وجود دارد و اعمال منافي عفت انجام نمي گيرد .
-15 اگر بخواهيم فردي را مورد شناسائي قرار دهيم بهتر است كه ابتدا از نوع تغذيه او پرس و جو
كنيم !
-16 خوردن هر نوع غذا ؛ اثرات همان غذا را در روح و روان آن شخص خواهد داشت !
-17 خوردن گوشت هر حيواني ؛ خوي و خصلت همان حيوان را در انسان بجاي مي گذارد .
18 - يكي از علت هاي مهمي كه خداوند سبحان غذاي اصلي انسان را گياه قلمداد م ي كند همين
امر است .
٣٣
-19 استفاده از غذاهاي گياهي موجب مي شود كه خصوصيات گل و گياه در روح و روان انسان
حلول كند .
-20 استفاده از اين نوع غذاها موجب مي شود كه انسان به تعالي روح برسد و در مسير حق و حقيقت
قرار گيرد .
-21 پيامبران بزرگ الهي نيز براي رسيدن به رشد و تعالي از خداوند تبارك و تعالي در خواست
غذاهاي گياهي كرده اند از جمله حضرت ابراهيم و حضرت عيسي ( ع ) كه آيات آن بيان مي شود .
الف : و إِذْ قَالَ إِبرَهيم رب اجعلْ هذَا بلَداً ءامناً و ارزقْ أَهلَه منَ الثَّمرَت منْ ءامنَ منهم بِاللَّه و
الْيومِ الاَخرِ قَالَ و من كَفَرَ فَأُمتِّعه قَليلاً ثُم أَضطرُّه إِلى عذَابِ النَّارِ و بِئْس الْمصيرُ . 50
ترجمه :
و هنگامي كه ابراهيم ( ع ) گفت پروردگارا مكه را سرزمين امن قرار ده ؛ مردمش را هركس از آن ان به
خدا و روز قيامت ايمان آورد از گياهان روزي ده ! گفت هركس كفر بورزد پس اندكي برخوردارش
مي كنم ، سپس اورا بسوي عذاب آتش مي كشانم و بد فرجامي است .
ب : قَالَ عيسى ابنُ مرْيم اللَّهم ربنَا أَنزِلْ علَينَا مائدةً منَ السماء تَكُونُ لَنَا عيداً لأَولنَا و ءاخرِنَا و
ءايةً منك و ارزقْنَا و أَنت خَيرُ الرَّزِقينَ . 51
ترجمه :
عيسي ( ع ) پسر مريم گفت خدا يا پروردگار ما از آسمان غذائي برما فرو فرست كه عيدي براي اول ما
و آخر ما و نشانه اي از تو باشد و ما را روزي ده و تو بهترين روزي دهندگاني .
ج : و كلُوا مما رزقَكُم اللَّه حلَلاً طيباً و اتَّقُوا اللَّه الَّذى أَنتُم بِه مؤْمنُونَ . 52
ترجمه :
و بخوريد آن چه را كه از حلال و طيب ، خدا روزي شما كرده و تقوي پيشه كنيد ، اگر به خدا ايمان
داريد !
حضرت ابراهيم ( ع ) از خداوند سبحان مكان امن و براي خانواده اش غذاهاي گياهي را درخواست
مي كند !
-48 بقره 126
-49 مائده 114
-50 مائده 88
٣۴
حضرت عيسي ( ع ) از خداوند تبارك و تعالي مائده آسماني را درخواست مي كند كه بر اثر نزول آن
عيد اعلام كند .
مهمتر اين كه كساني كه غذاي حلال و طيب را استفاده مي كنند ؛ اين نوع غذا تعهد ايجاد مي كند كه
مرتكب اعمال زشت و نا پسندي نشوند .
در آيه آخر خداوند تاكيد دارد كه اگر مومن و متقي هستيد از غذاهاي حلال و طيب استفاده كنيد !
زيرا اين نوع غذا ، ايمان و تقوي ايجاد مي كند !
خداوند سبحان در اين آيه مي فرمايد : از غذاهي حلال و طيب استفاده كنيد و تقوي پيشه كنيد اگر مومن
هستيد ! پايان
1387/2/ مبتكر طب قرآني : جمشيد : خدادادي يك شنبه 22

No comments:

Post a Comment