بسم الله الرحمن الرحيم
مقدمه :
خداوند تبارك و تعالي ، خالق كل جهان هستي است و گل سر سبد آفرينش در هستي وكل موجودات ،
انسان است !
زماني كه خداوند سبحان موجودي به نام انسان يا آدم را خلق مي كند ، خود را مي ستايد و به خود
احسن مي گويد !
ثُم خَلَقْنَا النُّطفَةَ علَقَةً فَخَلَقْنَا الْعلَقَةَ مضغَةً فَخَلَقْنَا الْمضغَةَ عظماً فَكَسونَا الْعظم لحْما ثُم أَنشأْنَه خَلْقاً ءاخَرَ
فَتَبارك اللَّه أَحسنُ الخَْلقينَ . 1
ترجمه : سپس نطفه را بصورت علقه در آورديم ، سپس علقه را بصورت شبيه گوشتي آفريديم و بعد
گوشت را بصورت استخوان هائي آفريديم ، سپس استخوان ها را گوشت پوشانديم ، سپس آن را
بصورت آفرينش ديگري پديد آورديم ؛ پس احسن بر بهترين خلق كننده !
انسان چگونه موجودي است ؟ چرا خداوند سبحان بعد از آفرينش انسان خود را مي ستايد ؟
به خود مي بالد ! به او عشق مي ورزد !
انسان سه مشخصة اصلي دارد ،كه او را از سايرموجودات متمايز مي كند و به او ارزش و مقام و منزلت
مي دهد و بر تري او را ثابت مي كند ؛ از جمله :
-1 تكلم .
-2 تفكر .
-3 خلاقيت و نو آوري .
اين سه مورد انسان را از سايرين متمايز مي كند و او را بر ديگران برتري مي دهد .
( تكلم ) ، كه با آن انسان مي تواند با همنوع خويش به راحتي ارتباط بر قرار كند و حالات دروني و يا
علم خود را انتقال دهد و همچنين عشق و علاقه خود را ابراز دارد ، و از آن لذت ببرد و در زندگي متلذذ
گردد ! اما تفكر يكي از نشانه هاي بارز نوع بشر است كه مي توان گفت تنها عامل مهم و ارزشمند ي
است كه او را از سايرين متمايز مي كند .
-1 مومنون 14
۴
اين قدرت تفكر است كه مي تواند او را بر جهان هستي حاكم كند و مقام جانشيني خدا وند سبحان را
كسب كند !
آيا بالاتر از اين هم مقام و منزلتي وجود دارد يا خير ؟
( تفكر ) تنها عاملي است كه انسان را به اين مقام و منزلت سوق مي دهد ، نه چيز ديگر!
خلاصه ، سومين و مهمترين نشانه انسانيت ، كه او را از سايرين متمايز مي كند ، عاملي است به نام ؛
( خلاقيت ) و نو آوري است كه زائيده تفكر آدمي است و انسان تنها موجودي است كه اين
خصوصيات را دارد !
اما مسئله بسيار مهمي را بايد گوشزد كنم و آن مسئله عبارتست از بقاي نوع بشر كه در گرو ( غذائي )
است كه مي خورد تا بتواند به زندگي خود ادامه دهد .
در جهان هستي هيچ موجودي را نمي توان يافت كه تغذيه نكند و به حيات خود ادامه دهد !
حال اگر در اين خصوص به قرآن كريم مراجعه كنيم ، پاسخ زيبائي را دريافت خواهيم كرد ، كه
عبارتست از :
-1 و كذَلك بعثْنَهم ليتَساءلُوا بينهم قَالَ قَائلٌ منهم كم لَبِثْتُم قَالُوا لَبِثْنَا يوماً أَو بعض ي ومٍ قَ الُوا ربكُم
أَعلَم بِما لَبِثْتُم فَابعثُوا أَحدكم بِورِقكُم هذه إِلى الْمدينَةِ فَلْينظرْ أَيها أَزكى طعاماً فَلْيأْتكم بِرِزقٍ
منْه و لْيتَلَطف و لا يشعرَنَّ بِكم أَحداً . 2
ترجمه : و اين گونه آنان را از خواب برانگيختيم تا ميان خود از يكديگر پرسش كنند ، يكي از
آنان گفت چقدر در غار درنگ كرديد؟ گفتند يك روز يا بخشي از يك روز درنگ كرده ايم ،
گفتند پروردگارتان به آن چه درنگ كرده ايد داناتر است و اكنون يكي از خودتان را با همين سكه
نقره ايتان به سوي شهر بفرستيد و بايد نظر كند كدام يك از غذاها پاكيزه تر و رشد يافته
تر است و بايد براي شما روزي اي از آن آورد ، ولي بايد با لطافت عمل كند و هيچ كس را به حال
شما متوجه نسازد !
-2 فَلْينظرِ الانسنُ إِلى طعامه . 3
ترجمه : اي انسان به غذايت با ديده ( تحقيق ) بنگر كه چه مي خوري ؟
-2 كهف 19
-3 عبس 24
۵
-3 من كانَ يظنُّ أَن لَّن ينصرَه اللَّه فى الدنْيا و الاَخرَةِ فَلْيمدد بِسببٍ إِلى السماء ثُم لْيقْطع فَلْينظرْ هلْ
يذْهبنَّ كَيده ما يغيظ . 4
ترجمه : هر كس يقين دارد كه خدا و پيامبرش را در دنيا و آخرت ياري نخواهد كرد ، پس طناب ي
بسوي بالا بكشد ، سپس بايد آن را قطع كند و بايد نظر كند كه آيا نيرنگش چيزي را كه او را به
خشم آورده حتماً از بين مي برد ؟
-4 فَلْينظرِ الانسنُ مم خُلقَ . 5
ترجمه : اي انسان بخودت با ديده ( تحقيق ) بنگر كه چگونه آفريده شده اي ؟ !
از آيات فوق نتيجة جالبي را مي توان دريافت نمود و آن عبارتست از :
خلقت انسان + اعمال انسان = غذاي انسان
توجه : از آيات فوق استنباط كرديم كه انسان زماني مي تواند به حيات و بقاي خود ادامه دهد كه غذائي
براي خوردن و سد جوع داشته باشد ، در غير اين صورت زندگي براي هيچ موجودي ، خ صوصاً انسان
ميسور نمي باشد !
حال در اين مورد يعني غذاي انسان و مشخصات آن ، واثرات مفيد و يا مضرآن را مورد دقت و بر رسي
قرار مي دهيم تا انشاا... مايه عبرتي براي ساير انسان هاي عاقل و دور انديش باشد و بتوانند از اين موضوع
نهايت استفاده و بهره وري را داشته باشند . بتوانند به تعالي روح و جسم دست يابند و از زندگي نهايت
لذت را ببرند و شاكر نعمت هاي بيكران حضرت حق باشند و طعم آرامش و خوشبختي را بچشند !
در اين زمينه بهترين مرجع براي رجوع به غذاي انسان و مشخصات آن قرآن كريم مي باشد كه استنادات
ما به اين كتاب الهي كه سراسر از علم ومنطق است مي پردازيم تاشگفتي آن مشخص شود و به فطرت
الهي خود رجوع كنيم تا مسائل حل شود !
غذاي انسان
خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم ، زماني كه انسان را خلق مي كند ، به وجد آمده ! و خود را
مي ستايد كه چنين موجود با شعور و زيبائي را آفريده است كه مي فرمايد :
-4 حج 15
-5 طارق 5
۶
-1 ثُم خَلَقْنَا النُّطفَةَ علَقَةً فَخَلَقْنَا الْعلَقَةَ مضغَةً فَخَلَقْنَا الْمضغَةَ عظماً فَكَسونَا الْعظم لحْماً ثُم أَنشأْنَه خَلْقاً
ءاخَرَ فَتَبارك اللَّه أَحسنُ الخَْلقينَ . 6
ترجمه : سپس نطفه را بصورت علقه در آورديم ، سپس علقه را بصورت شبيه گوشتي آفريديم و بعد
گوشت را بصورت استخوان هائي آفريديم ، سپس استخوان ها را گوشت پوشانديم ، سپس آن را
بصورت آفرينش ديگري پديد آورديم ؛ پس احسن بر بهترين خلق كننده !
مگر انسان چه حسني دارد كه خداوند سبحان در اين زمينه به خود احسن مي گويد؟
وقتي قرآن كريم را مورد دقت و بر رسي دقيق علمي قرار مي دهيم نتايج شگفتي را بدست مي آوريم كه
در اين مختصر به آن اشاره خواهيم كرد .
خداوند سبحان در قرآن كريم در اين زمينه خود را دو بار مورد ستايش قرا مي دهد كه براي انسان ع اقل
و با شعور بسيار جالب است !
اين دو مورد عبارتست از : يك بار در مورد خلقت انسان كه بيان شد و ديگري در مورد خلقت غذاي
پاك براي انسان مومن و متقي !
-2 اللَّه الَّذى جعلَ لَكم الأَرض قَرَاراً و السماء بِنَاء و صوركم فَأَحسنَ صوركم و رزقَكُم منَ
الطيبت ذَلكُم اللَّه ربكم فَتَبارك اللَّه رب الْعلَمينَ . 7
ترجمه : خدا كسي است كه زمين را براي شما قرارگاهي و آسمان را بنائي قرار داد و شما را
صورت گري كرد و صورت هاي شما را نيكو گردانيد و از غذاهاي پاكيزه به شما روزي داد
، اين خدا پروردگار شماست ، پس احسن به خدائي كه پروردگار عالميان است !
از اين آيه متوجه مي شويم كه خداوند سبحان چقدر به نوع بشر لطف و عنايت وافري دارد ، غذاي
خاصي را براي انسان خلق مي كند . براي دومين بار نيز به خود بخاطر خلق غذاي حلال و طيب احسن
گفته و خويش را مي ستايد !
آيا ما انسان ها تا كنون در اين زمينه انديشيده ايم ؟ !
چرا ما به تنها چيزي كه توجه نداريم غذاي مصرفي روزانه خودمان است !
-6 مومنون 14
-7 غافر 64
٧
اين غذا ، ما را در چه مسيري روانه مي كند ؟ ما را به چه سمت و سوئي سوق مي دهد ؟ آيا مي توانيم با
نوع تغذيه به مراتبي زيبا و متعالي دست يابيم ؟
حال نظر خداوند سبحان را در اين زمينه جويا مي شويم تا بيشتر دقت كنيم و بيشتر نوع غذائي را كه
خداوند مي فرمايد آن را مورد استفاده قرار دهيم .
خداوند سبحان در مورد غذاي انسان چهار كلمه جالب دارد ، از جمله :
حلال ، حرام ، طيبات و خبائث .
حلال :
يأَيها النَّاس كلُوا مما فى الأَرضِ حلَلاً طيباً و لا تَتَّبِعوا خُطوت الشيطنِ إِنَّه لَكُم عدو مبِينٌ . 8
ترجمه : اي مردم بخوريد آن چه در زمين حلال و طيب است و از راه هاي شيطان پيروي
نكنيد كه او دشمن آشكار شماست !
و كلُوا مما رزقَكُم اللَّه حلَلاً طيباً و اتَّقُوا اللَّه الَّذى أَنتُم بِه مؤْمنُونَ . 9
ترجمه : و بخوريد آن چه را كه خداوند از حلال و طيب روزي شما كرده است و تقوي
پيشه كنيد ، اگر به خدا ايمان داريد !
فَكلُوا مما رزقَكم اللَّه حلَلاً طيباً و اشكرُوا نعمت اللَّه إِن كُنتُم إِياه تَعبدونَ . 10
ترجمه : پس بخوريد از آن چه خداوند از حلال و طيب روزي شما كرده است و شكر
نعمت هاي او را بجاي آريد ، اگر بنده خدا هستيد ؟
يأَيها الَّذينَ ءامنُوا كلُوا من طيبت ما رزقْنَكُم و اشكُرُوا للَّه إِن كنتُم إِياه تَعبدونَ . 11
ترجمه : اي كساني كه ايمان آورده ايد از طيباتي كه خدا روزي شما كرده است
بخوريد و شكر خدا را بجاي آريد اگر بنده خدا هستيد ؟
-8 بقره 168
-9 مائده 88
-10 نحل 114
-11 بقره 172
٨
حرام :
حرِّمت علَيكُم الْميتَةُ و الدم و لحْم الخِْنزِيرِ و ما أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه و الْمنْخَنقَةُ و الْموقُوذَة و
الْمترَديةُ و النَّطيحةُ و ما أَكلَ السبع إِلا ما ذَكَّيتُم و ما ذُبِح على النُّصبِ و أَن تَستَقْسموا بِالأَزلَم ذَلكُم فسقٌ الْيوم يئس الَّذينَ كَفَرُوا من دينك م فَلا تخْشوهم و اخْشونِ الْ يوم أَكْملْت لَكُم دينَكُم و
أَتممت علَيكُم نعمتى و رضيت لَكُم الاسلَم ديناً فَمنِ اضطرَّ فى مخْمصةٍ غَيرَ متَجانف لاثْمٍ فَإِنَّ اللَّه غَفُور
رحيم . 12
ترجمه : بر شما حرام شده است خوردن ، مردار و خون و گوشت خوك و آن چه را كه به هنگام سر
بريدن نام غير خدا را بر آن ببريد و حيوانات خفه شده و بر اثر ضربه مرده باشد و يا از بلندي افتاده و جان
سپرده و به ضرب شاخ كشته شده و آن چه درنده از آن خورده ، مگر آن چه را سر ببريد و آن چه براي
بتان سنگي سر بريده شده است و نيز تقسيم كردن گوشت بوسيله چوب هاي شرط بندي ؛ اين كار
نافرماني است ؛ امروز كساني كه كفر ورزيدند از دين شما نا اميد شدند ، پس از آن ها نهراسيد و از
مخالفت من بترسيد ! امروز دين شما را برايتان كامل كردم و نعمت خود را براي شما تمام نمودم و اسلام
را براي شما به عنوان دين پذيرفتم و هركس به اضطرار افتد در حالي كه گرسنه و غير متمايل به گناه باشد
پس مانعي ندارد كه از آن ها بخورد ؛ پس خدا بخشنده و رحيم است !
يأَيها الَّذينَ ءامنُوا لا تحرِّموا طيبت ما أَحلَّ اللَّه لَكُم و لا تَعتَدوا إِنَّ اللَّه لا يحب الْمعتَدينَ . 13
ترجمه : اي كساني كه ايمان آورده ايد طيبات خدا را كه بر شما حلال كرده است ، بر
خود حرام نكنيد و از راه خدا تعدي و تجاوز نكنيد ، زيرا خدا متجاوزين را دوست ندارد !
و ما لَكُم أَلا تَأْكلُوا مما ذُكرَ اسم اللَّه علَيه و قَد فَصلَ لَكُم ما حرَّم علَيكُم إِلا ما اضطرِرتُم إِلَيه و إِنَّ كَثيراً
لَّيضلُّونَ بِأَهوائهِم بِغَيرِ علْمٍ إِنَّ ربك هو أَعلَم بِالْمعتَدينَ . 14
ترجمه : و شما را چه شده كه از آن چه نام خدا بر آن برده شده نمي خوريد ؟ و حال آن كه خدا آن
چه را بر شما حرام كرده برايتان تشريح نموده است ! مگر آن چه را كه به خوردن آن ناچار شديد و قطعاً
-12 مائده 3
-13 مائده 87
-14 انعام 119
٩
بسياري از مردم به خاطر هوس هايشان بدون هيچ دانشي ديگران را گمراه مي سازند ؛ براستي كه
پروردگار ت خود بحال تجاوزكاران داناتر است .
قُل لا أَجِد فى ما أُوحى إِلى محرَّماً على طاعمٍ يطعمه إِلا أَن يكُونَ ميتَةً أَو دماً مسفُوحاً أَو لَحم خنزِير فَإِنَّه رِجس أَو فسقاً أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و لا عاد فَإِنَّ ربك غَفُور رحيم . 15
ترجمه : بگو در آن چه بسوي من وحي شده هيچ حرامي بر خورنده اي كه آن را مي خورد نمي يابم !
جز اين كه مرداري باشد يا خون ريخته شده يا گوشت خوك ، چرا كه اين ها پليد است و يا حيواني كه
هنگام سر بريدن از روي نافرماني نام غير خدا بر آن برده شود ، ولي كسي كه ناچار شود در غير صورتي
كه ستمگر و متجاوز نباشد ، پس گناهي بر او نيست چرا كه پروردگارت بسيار آمرزنده و رحيم است .
قُلْ أَ رءيتُم ما أَنزَلَ اللَّه لَكُم من رزقٍ فَجعلْتُم منْه حرَاماً و حلَلاً قُلْ ءاللَّه أَذنَ لَكُم أَم على اللَّه تَفْترُونَ . 16
ترجمه : بگو آيا نگريسته اند به آن چه از روزي كه خدا براي شما فرود آورده و برخي از آن حرام و
برخي را حلال نموده ايد ؟ بگو آيا خدا به شما رخصت داده يا بر خدا دروغ مي بنديد ؟
إِنَّما حرَّم علَيكم الْميتَةَ و الدم و لَحم الْخنزِيرِ و ما أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و لا عاد
فَإِنَّ اللَّه غَفُور رحيم . 17
ترجمه : بدرستي كه بر شما مردار و خون و گوشت خوك و آن چه را كه به هنگام سر بريدن نام غير
خدا بر آن برده شود ، بر شما حرام كرده است ولي كسي كه ناچار شود در صورتي كه ستمگر و متجاوز
نباشد ، پس گناهي بر او نيست ، چرا كه خدا بسيار آمرزنده و رحيم است !
طيبات :
و كلُوا مما رزقَكُم اللَّه حلَلاً طيباً و اتَّقُوا اللَّه الَّذى أَنتُم بِه مؤْمنُونَ .
ترجمه : و بخوريد از آن چه كه خداوند از حلال و طيب براي شما روزي كرده است و تقوي پيشه كنيد
، اگر به او مومن هستيد ؟!
فَكلُوا مما رزقَكم اللَّه حلَلاً طيباً و اشكرُوا نعمت اللَّه إِن كُنتُم إِياه تَعبدونَ .
ترجمه : پس بخوريد از آن چه خدا از حلال و طيب براي شما روزي كرده و شكر نعمت هاي او را
بجاي آريد ؛ اگر بنده خدا هستيد ؟ !
-15 انعام 145
-16 يونس 59
-17 نحل 115
١٠
يأَيها الَّذينَ ءامنُوا كلُوا من طيبت ما رزقْنَكُم و اشكُرُوا للَّه إِن كنتُم إِياه تَعبدونَ .
ترجمه : اي كساني كه ايمان آورده ايد از طيبات كه روزي شما كرده ايم بخوريد و شكر نعمت هاي
خدا را بجاي آريد اگر بنده خدا هستيد ؟ !
خبائث :
و يحلُّ لَهم الطيبت و يحرِّم علَيهِم الْخَبئث . 18
ترجمه : و براي شما طيبات را حلال و خبائث را حرام كرديم !
قُل لا يستَوِى الْخَبِيث و الطيب و لَو أَعجبك كَثرَةُ الْخَبِيث فَاتَّقُوا اللَّه يأُولى الأَلْببِ لَعلَّكُم تُفْلحونَ . 19
ترجمه : بگو خبائث و طيبات مساوي نيستند ، هر چند كه فزوني خبائث تو را به شگفتي وادارد ؛ پس اي
صاحبان خرد خودتان را از عذاب خدا حفظ كنيد ؛ باشد كه رستگار شويد !
نتيجه :
از آيات بيان شده فوق چنين نتيجه مي گيريم كه غذاي انسان داراي دو مشخصه بارز مي باشد كه خداوند
سبحان در قرآن كريم به آن اشاره كرده است و آن دو مورد عبارتند از :
-1 حلال .
-2 طيب .
يعني غذائي كه خداوند سبحان براي انسان تعيين نموده است بايد ، حلال و طيب باشد . زماني كه انسان به
اين نوع غذا روي آورد ، بينش بسيار زيبائي را پيدا خواهد كرد كه انسان را متحول خواهد نمود !
حال چرا بايد غذاي انسان حلال و طيب باشد ؟
براي جواب اين سوال بهتر است كه از قرآن مجيد كمك بگيريم و نظر خداوند سبحان را جويا شويم !
خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم بيان بسيار زيبائي دارد كه مي فرمايد :
و لَقَد خَلَقْنَا الانسنَ و نَعلَم ما تُوسوِس بِه نَفْسه و نحنُ أَقْرَب إِلَيه منْ حبلِ الْورِيد . 20
خداوند سبحان در اين آيه به صراحت مي فرمايد : كه من از رگ گردن به شما انسان ها
نزديكترم !
-18 اعراف 157
-19 مائده 100
-20 ق 16
١١
يعني جسم انسان ظرفي است براي تجلي انوار حضرت حق ، به همين خاطر بايد يك انسان سالم و مومن
غذاي حلال و طيب استفاده كند تا انوار الهي در وجودش تجلي يابد و به تعالي رسد ، چه هدفي بالاتر از
اين كه انسان به چنين جايگاهي والا دست يابد و دريچه هائي از حقيقت امر الهي برايش گشوده گردد !
اثرات غذاي حلال و طيب در انسان
باز براي دريافت جواب صحيح ، از قرآن كريم استمداد مي طلبيم كه خداوند در اين مورد براي نوع بشر
الگوئي را تعريف كرده است و مي فرمايد :
لَّقَد كانَ لَكُم فى رسولِ اللَّه أُسوةٌ حسنَةٌ لِّمن كانَ يرْجوا اللَّه و الْيوم الاَخرَ و ذَكَرَ اللَّه كَثيراً . 21
خداوند تبارك و تعالي ، اسوه و الگو را براي يك انسان متقي و مومن و عاقل حضرت رسول اكرم
( ص ) را قرار مي دهد و او را به اين نام مي خواند !
و ما أَرسلْنَك إِلا رحمةً لِّلْعلَمينَ . 22
خداوند سبحان آن حضرت را مايه رحمت براي كل جهان هستي ارسال مي دارد !
وجود با بركت آن حضرت موجب مي شود كه جهان پر از خير و بركت براي همه انسان ها شود و مايه
فيض و خوشبختي و عمل به نيكي ها گردد !
حال ببينيم كه خداوند تبارك و تعالي با چنين پيامبري كه مايه رحمت و بركت است ، چگونه رفتار
مي كند و او را مورد خطاب قرار داده و مي فرمايد :
يأَيها الرُّسلُ كلُوا منَ الطيبت و اعملُوا صلحاً إِنى بِما تَعملُونَ عليم . 23
ترجمه : اي رسول از طيبات تناول كنيد تا عمل صالحي داشته باشيد ؛ به آن چه كه مي كنيد ما آگاهيم .
توجه : با دقت در اين آيه در مي يابيم كه چنين پيامبري كه مايه رحمت و بركت براي كل هستي است
و انسان كاملي است مورد خطاب حضرت حق قرار گرفته و در مورد غذاي پاك به او سفارش مي شود و
مهمتر اين كه ، طرز تفكر و عمل او بستگي به نوع غذائي دارد كه او تناول مي كند !
توجه : اي پيامبر غذاي طيب تناول كن تا بتواني عمل صالحي داشته باشيد !
-21 احزاب 21
-22 انبياء 107
-23 مومنون 51
١٢
چرا ما انسان ها نسبت به قرآن كريم اين قدر بي تفاوت شده ايم ؟
چرا در اين زمينه و زمينه هاي ديگر تفكر نمي كنيم ؟
چرا اسير عادت هاي غلط و نادرست شده ايم ؟
چرا بنده خدا نيستيم و فقط بنده و اسير شكم شده ايم ؟
نتيجه : نتيجه اي كه از اين مختصر دريافت كرديم اين است كه غذاي حلال و طيب سر نوشت انسان
را رقم مي زند و او را بر سر منزل مقصود مي رساند .
اين انسان گر چه پيامبر گرامي اسلام باشد ، اگر غذاي حلال و طيب تناول كند مي تواند به اهداف عاليه
خود نائل شود ؛ در غير اين صورت به هدف نخواهد رسيد !
توجه : اي انسان به غذاي خود بنگر كه چه مي خوري !
نوع غذا سر نوشت انسان را تغيير داده و مي تواند او را به سر منزل مقصود بر ساند و يا او را از مسير اصلي
انسانيت دور كرده و به قهقرا سوق دهد !
تاثير غذاهاي حرام و خبائث در انسان
وقتي كه در اين باره دقت مي كنيم ، مسائل زيبائي مشخص و روشن مي شود و به غفلت اكثريت مردم
پي مي بريم كه در مورد تغذيه مي توان گفت كه اهميتي برايشان ندارد كه چه نوع مواد غذائي را مورد
استفاده قرار دهند .
متاسفانه اكثريت مردم گوش به رسانه هاي جمعي داده و مرجعشان در تغذيه ، تبليغات رسانه ها مي باشد .
جاي تاسف و تاثر است كه در قرن بيست و يكم كه به قول اكثريت مردم قرن حاضر، عصر نانو
تكنولوژي و ماشين است ! نه دين !
همين افراد به اصطلاح درس خوانده و تحصيل كرده ، به تنها چيزي كه اهميت نمي دهند ؛ نوع تغذيه
است و متاسفانه بيشتر از( فست فود ) و غذاهاي بي محتوا و غربي استفاده مي كنند !
وقتي كه قرآن كريم را مورد مطالعه و دقت قرار مي دهيم ، شگفتي هاي آن بوضوح روشن مي شود و ما
را به سر منزل مقصود راهنمائي و هدايت مي كند .
استفاده از غذاهاي حرام و خصوصاً خبائث ، انسان را از انسانيت خود خارج كرده و به پستي و قهقرا سوق
مي دهد كه آن را مي توان بوضوح رويت كرد .
١٣
خداوند سبحان در اين زمينه آيات متعددي را در قرآن كريم بيان مي كند از جمله :
-1 قُل لا أَجِد فى ما أُوحى إِلى محرَّماً على طاعمٍ يطعمه إِلا أَن يكُونَ ميتَةً أَو دماً مسفُوحاً أَو لَحم
خنزِيرٍ فَإِنَّه رِجس أَو فسقاً أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و لا عاد فَإِنَّ ربك غَفُور رحيم .
24
ترجمه : بگو در آن چه بسوي من وحي شده هيچ حرامي بر خورنده اي كه آن را مي خورد نمي يابم !
جز اين كه مرداري باشد يا خون ريخته شده يا گوشت خوك ، چرا كه اين ها پليد است و يا حيواني كه
هنگام سر بريدن از روي نافرماني نام غير خدا بر آن برده شود ، ولي كسي كه ناچار شود در غير صورتي
كه ستمگر و متجاوز نباشد ، پس گناهي بر او نيست چرا كه پروردگارت بسيار آمرزنده و رحيم است .
-2 إِنَّما حرَّم علَيكم الْميتَةَ و الدم و لَحم الْخنزِيرِ و ما أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و
لا عاد فَإِنَّ اللَّه غَفُور رحيم . 25
ترجمه : بدرستي كه بر شما مردار و خون و گوشت خوك و آن چه را كه به هنگام سر بريدن نام غير
خدا بر آن برده شود ، بر شما حرام كرده است ولي كسي كه ناچار شود در صورتي كه ستمگر و متجاوز
نباشد ، پس گناهي بر او نيست ، چرا كه خدا بسيار آمرزنده و رحيم است !
غذاهائي كه خداوند سبحان بر نوع بشر حرام كرده و همچنين غذاهاي خبيث را نيز حرام مي داند ، چرا
انسان تحصيل كرده امروز به آن توجهي ندارد ؟
آيا اين انسان به اصطلاح متمدن و يا بقول خود متجدد ، چرا اين مقدار به غذاي خود كه عامل بقا و
سلامتي و حيات اوست بي توجه و مهمتر اين كه بي تفاوت شده است . تنها آمال و آرزويش استفاده از
غذاهائي است كه با اسانس هاي شيميائي طعم گرفته و ذائقه خود را گول مي زند .
تنها دليلشان بقول خودشان خوشمزه بودن آن ها ست ، نه كيفيت !
متاسفانه امروزه الگوي غذائي ما مسلمان ها ، الگوي تغذيه غربي است كه حقيقتاً فاجعه است و انسان
امروز را به نيستي و نابودي مي كشاند و او را از خود بيگانه و بي غيرت مي كند و هستي و ناموس خويش
را به رايگان در اختيار ديگران قرار مي دهد و از اين كار لذت مي برد ! اف بر چنين انسان هائي كه زمين
خدا قدرت تحمل چنين انسان هاي رذل و پست را ندارد !
٢۴ - انعام ١۴۵
-25 نحل 115
١۴
با خواندن اين مطلب تقاضا دارم كه قضاوت نكنيد و اجازه دهيد كه اين مطلب را به انتها برسانم ، بعد
قضاوت كنيد كه بسيار جالب توجه است .
سوال :
-1 آيا تفاوت سوسيس و هات داگ را مي دانيد يا خير ؟
-2 آيا مخترعين و مبتكرين آن را مي شناسيد كه چه كساني در جهان بودند ؟
-3 آيا مي دانيد كه امروز چه كساني خون مي خورند ؟
-4 آيا مي دانيد كه چه كساني از گوشت خوك استفاده مي كنند ؟
-5 آيا اثرات سوء چنين غذاهائي را در روح و روان آدمي مي دانيد ؟
-6 غذاي حلال و طيب چه اشكالي دارد كه از آن استفاده نمي كنيد ؟
-7 آيا عادت غذائي غرب خصوصاً اروپا را مي دانيد يا خير؟
پاسخ :
-1 تنها فرق سوسيس و هات داگ در ظرف پوششي آن است ، يعني براي سوسيس از روده هاي
پلاستيكي استفاده مي شود ولي براي هات داگ از رودة حرام گوسفندهاي ذبح شده در ايران
كه به كشور آلمان صادر مي شود و از آن جا به كشورهاي اروپائي و آمريكا !
-2 مخترعين و مبتكربن اين نوع غذا ها ، اعراب جاهليت قبل از اسلام بودند كه خون حيوان را در
روده كوچك ريخته و مي پختند و مي شد سوسيس و يا آن را در روده بزرگ حيوان ريخته و
مي پختند و مي شد كالباس !
خداوند سبحان به اين مساله در سوره مبارك انعام آيه 145 اشاره مي كند !
-3 امروز دركشورهاي اروپائي ، مردم آن ديار غذائي دارند به نام ( بودون ).
بودون چيست ؟ بودون غذائي است كه تشكيل شده است از خون خوك كه با پياز پخته و در روده
خوك ( روده كوچك و بزرگ ) مي ريزند و خشك كرده مي خورند كه بوي تنفر آميزي دارد !
توجه : رويت و تحقيق نويسنده در كشور فرانسه در شهر پاريس !
اين غذا ( بودون ) را در همه كشورهاي اروپائي بدون استثنا استفاده مي كنند ، خصوصاً آلمان و فرانسه!
-4 امروزه در كشورهاي اروپائي و آمريكائي از گوشت اين حيوان به وفور استفاده مي كنند ! حتي
پوست كله و گوش اين حيوان را مي خورند !
١۵
جالب توجه اين كه اين حيوان را پست و كثيف مي دانند و بدترين فحش و ناسزا ئي كه مي خواهند نثار
يكديگر كنند مي گويند : خوك كثيف !
در فرانسه اصطلاح ( پخ ) را براي دشنام بكار مي بردند ، يعني خوك كثيف .
سوال : اين چه منطقي است كه اين حيوان را پست و كثيف مي دانيد ولي با ميل و رغبت و با لذت
هرچه تمامترمي خوريد ؟ مهمتر اين كه اين گوشت را خشك كرده و بر اثر ماندن كپك سبز رنگي ميزند
و آن را به چند برابر قيمت ( حدود 30 برابر ) خريداري كرده و با انواع شراب مي خوريد !
فرانسه كه به اصطلاح مهد تمدن و علم است ، پس چرا فرانسوي ها از اين ضايعات تناول مي كنند ؟ !
خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم مي فرمايد : كساني كه خون و گوشت خوك را مورد استفاده
قرار مي دهند دچار فسق و فجور مي شوند !
-5 آثاري كه بر اثر خوردن چنين غذاهائي در روح و روان آدمي حلول مي كند عب ارتند از :
لااباليگري ، بي بند و باري و بي غيرتي است !
امروزه بيش از ده سال است كه در كشور فرانسه و شهر پاريس ،كلوپي دائر است به نام :
( شان ژيست كلوپ ) يعني كلوپ معاوضه !
در اين كلوپ فقط خانواده ها كه عبارت باشند از زن و شوهر ، مجازند وارد اين كلوپ شوند و افراد
مجرد حق ورود به اين كلوپ را ندارند !
تفريح خانواده هاي فرانسوي ، شب ها ورود زو جين به اين كلوپ بوده و به خوردن انواع شراب و
گوشت خوك مبادرت مي ورزند و زن هاي خود را با يكديگر معاوضه كرده و در مقابل همديگر عمل
جنسي را انجام مي دهند و از اين كار نهايت لذت را مي برند .
نگارنده مسائلي را در شهر پاريس ناظر بودم كه شرم دارم آن را بيان كنم !
نتيجه : اين عمل مگر به غير از اثرات سوء غذاهاي حرام و خبائث است ، مگر انسان عاقل و فهيم تن به
چنين كاري ميدهد .
مهمتر اين كه امروزه اثرات چنين غذاهائي فاجعه آفريده است و بشريت را به ابتذال كشيده و آميزش و
ازدواج مرد با مرد را در كشورهاي اروپائي قانوني كرده اند !
١۶
جالب توجه اين كه شهر دار پاريس خود از اين قماش انسان هاست يعني ( گي ) مي باشد . گي به
افرادي مي گويند كه با همجنس خود آميزش مي كنند ، ( آميزش مرد با مرد ) مانند : قوم لوط كه تن به
چنين عمل زشتي مي دادند !
در مردان وخصوصاً در زنان هم چنين مسائلي وجود دارد ،كه مردان را (گي ) و زنان ر ا ( لزبين )
مي گويند .
لزبين به زناني مي گويند كه با همجنس خود طبق مي زنند ! ( آميزش زن با زن ) توسط آلت هاي
مصنوعي كه گرانقيمت هم هستند !
توجه : مسئله سكس در اروپا و آمريكا بصورت يك صنعت بسيار عظيمي خود نمائي مي كند !
آيا قرن بيست و يكم يعني اين ، تمدن و علم و فرهنگ يعني اين ، پيشرفت يعني اين ! ؟
اين مسائل كه در بين حيوانات هم نيست ، پس انسان عاقل و متمدن و تحصيل كرده بايد چنين باش ند ،
بلانسبت حيوان اين گونه انسان ها كه ننگ بشريت هستند !
در اين زمينه مطالب بسيار است و به همين مختصر در اين جزوه بسنده مي كنم ، چون حيا اجازه نمي دهد
و اما يك تجربه تلخ تاريخ اسلام كه به واقعة عاشورا منتهي مي شود ؛ عبارتست از خطبه خواندن حضرت
امام حسين ( ع ) در مقابل لشكريان يزيد !
حضرت هر چقدر كه به خواندن خطبه ادامه مي دهند و واقعيت ها و حقايق را بيان مي كنند ، كمتر نتيجه
مي گيرند و در آخر چنين جمله اي را بكار مي برند :
در شگفتم كه چرا حقايق در شما اثر نمي كند و آن را نمي فهميد ، هيچ دليلي وجود ندارد به جز اين كه
شكم هاي شما از لقمه حرام انباشته است !
نتيجه : آيا اين مسائل به جز تاثير غذاهاي حرام و خبائث ، چيز ديگري است ؟ !
اي انسان به غذاي خود بنگر كه چه مي خوري تا به انحراف و ذلت نيفتي ! ( قرآن ) .
-6 استفاده از غذاهاي حلال و طيب موجب مي شود كه انسان به جايگاه اصلي خويش كه كمال
انسانيت است برسد و دريچه هائي از علم و معرفت برويش گشوده شود !
انوار الهي در وجودش تجلي كند ، و جامعه را اصلاح كند و پاكي و صميميت را اشاعه دهد و
سلامت خانواده و جامعه تامين گردد!
١٧
-7 عادت غذائي در كشورهاي اروپائي همان طور كه بيان شد ، استفاده از خون خوك ( بودون ) و
گوشت خوك و انواع پنيرهاي كپك زده و خصوصاً گوشت خوك مانده و كپك زده ، كپك
سبز روي آن مي رويد كه آن را با انواع شراب مي خورند .
( رويت نگارنده در پاريس در يكي از بازارهاي مقشه ) .
آيا غذاي انسان عاقل و متمدن امروزي كه سراپا ادعا بوده و بخاطر علم اندكي كه دارد ، خدا را بنده
نيست ! اين نوع غذا بايد باشد ؟
انسان از زندگي چه انتظاري دارد ؟ بي بند و باري و فساد و فحشا ! يا انسانيت و حركت بر مبناي فطرت
پاك ؛كه الهي است !
جاي بسي تعجب است كه امروزه ما مسلمان ها از خود بيگانه شده و راهي را دنبال مي كنيم كه عاقبتي
ندارد و غرب را كعبه آمال خود قرار داده و روز به روز به قهقرا مي رويم و خود را به نابودي و فساد
سوق مي دهيم !
اگر كمي به غرب توجه كنيم و آن را منطقي و بي طرف مورد نقد و بررسي قرار دهيم مي بينيم كه ، در
عصر حاضر هم هنوز استحمام و صورت شستن را بدرستي نمي دانند ، جالب نيست و يا بهتر است كه به
كتاب تمدن اسلام و عرب نوشته دكتر گوستاولبون فرانسوي مراجعه كنيد و حقايق غرب را از زبان خود
ايشان بشنويد تا شايد باور كنيد !
انسان عاقل كسي است كه بر مبناي فطرت پاك و الهي خويش در زندگي حركت كند ، تا به سر منزل
مقصود پاك و زيباي انسانيت برسد .
متاسفانه امروز، اكثر مردم اين مسئله را عنوان مي كنند ، خواهي نشوي رسوا ، هم رنگ جماعت شو !
چه حرف مزخرفي و چه عرف نا همگوني كه دقيقاً بر خلاف قرآن كريم وگفته خداوند سبحان است !
خداوند تبارك و تعالي در اين زمينه بيان بسيار زيبائي در قرآن كريم دارد و مي فرمايد :
و إِن تُطع أَكثرَ من فى الأَرضِ يضلُّوك عن سبِيلِ اللَّه إِن يتَّبِعونَ إِلا الظنَّ و إِنْ هم إِلا يخْرُصونَ . 26
ترجمه : و اگر از بيشتر مردم كه در زمين هستند پيروي كني ، تو را از راه خدا گمراه مي كنند !
مردم جز از ظن و گمان پيروي نمي كنند و جز اين نيست كه آنان حدس مي زنند و خيالبافي مي كنند .
-26 انعام 116
١٨
آيا اين منطق درست و صحيح است كه كلام الهي را بي توجهي كرده و به دنبال حدس و گمان م ردم
برويم ؟ آيا مردم براي ما الگو و اسوه هستند يا پيامبر گرامي اسلام ؟
آيا پيروي از كلام الهي درست است ، يا اطاعت از حدس و گمان انسان هاي جاهل و نادان ؟ !
با بررسي دقيق رفتار و كردار جامعه امروزي فقط و فقط اين نتيجه حاصل مي شود كه اكثريت مردم روي
زمين از دو چيز اساسي و مهم كاملاً بدور هستند ، آن دو چيز عبارتست از :
-1 خداوند تبارك و تعالي .
-2 قرآن كريم .
دليل اين بررسي دقيق علمي را از زبان قرآن كريم بيان مي كنم تا حرف بيهوده اي را نگفته باشم !
خداوند سبحان از زبان پيامبر عظيم الشانش حضرت محمد ( ص ) بيان بسيار زيبا ئي دارد كه شرح حال
انسان هاي متمدن و متجدد امروزي است و مي فرمايد :
و قَالَ الرَّسولُ يرَب إِنَّ قَومى اتخَذُوا هذَا الْقُرْءانَ مهجوراً . 27
ترجمه : و پيامبر فرمود ، خدا يا امت من از قرآن دوري كردند و آن را مهجور قرار دادند !
افرادي كه امروزه چنين عمل مي كنند ( دوري از قرآن ) آيا از آنان انتظاري غير از اين را مي توان
داشت ؟ !
غذاي انسان چيست ؟
با مطالعه و بررسي هاي دقيق قرآن كريم بارها و بارها به اين نتيجه مي رسيم كه خداوند قادر متعال براي
نوع بشر غذائي را آفريده است تا در او نشاط و شادابي را ايجاد كرده و او را از هر گونه بيماري و كسالت
نجات دهد !
چرا ما انسان ها در اين امر دقت نمي كنيم و به اصل خويش باز نمي گرديم ؟
چرا خود را نمي شناسيم ؟ چرا به جهان هستي كه خداوند سبحان همه را براي ما انسان ها آفريده توجه
نمي كنيم ؟ چرا دچار غفلت و بي خبري شده ايم ؟
بنده حقير كه هفده سال است كه در باره غذاي انسان و خود انسان و بيماري هايش مطالعه و تحقيق
مي كنم ، مطالب بسياري دستگير شده است . از جمله :
-27 فرقان 30
١٩
غذاي اصلي انسان در قرآن كريم بدين شكل بيان شده است كه عبارتست از :
-1 غذاي اصلي انسان گياه مي باشد كه در آيات متعدد بيان شده است .
-2 غذاي فرعي يا جانبي انسان غذاهاي گوشتي و دريائي مي باشد .
براي بيان اين مطالب آياتي به عنوان نمونه بيان مي شود تا در آن ها دقت شود .
غذاهاي گياهي ( غذاي اصلي انسان ) .
الَّذى جعلَ لَكُم الأَرض فرَشاً و السماء بِنَاء و أَنزَلَ منَ السماء ماء فَأَخْرَج بِه منَ الثَّمرَت رِزقاً لَّكُم فَلا
تجعلُوا للَّه أَنداداً و أَنتُم تَعلَمونَ . 28
ترجمه : خدا كسي است كه زمين را بستري و آسمان را بنائي براي شما قرار داد و از آسمان آبي فرو
فرستاد و بوسيله آن از محصولات روزي براي شما بيرون آورد ، پس براي خدا شريكي قرار ندهيد در
حالي كه شما مي دانيد !
( فَلْينظرِ الانسنُ إِلى طعامه( 24
ترجمه : پس اي انسان به غذاي خود بنگر كه چه مي خوري ؟
( أَنَّا صببنَا الْماء صبا( 25
ترجمه : كه ما آب را با بارشي فرو ريختيم !
( ثم شقَقْنَا الأَرض شقا( 26
ترجمه : سپس زمين را كاملاً شكافتيم !
( فَأَنبتْنَا فيها حبا( 27
ترجمه : در آن دانه را رويانديم !
( و عنَباً و قَضباً( 28
ترجمه : و انگور و سبزي !
( و زيتُوناً و نخْلاً( 29
ترجمه : و زيتون و درخت خرما !
-26 بقره 22
٢٠
( و حدائقَ غُلْباً( 30
ترجمه : و باغ هاي انبوه !
( و فَكهةً و أَبا( 31
ترجمه : ميوه و گياهان چراگاه !
( متَعاً لَّكم و لأَنْعمكم( 32
ترجمه : غذاي شما و براي دام هايتان است !
در اين سوره ( عبس ) خداوند سبحان بيان عجيبي دارد و نيازمندي هاي بدن انسان را به ترتيب الويت بيان
مي كند كه عبارتند از :
ابتدا پروتئين ها ، قندها ، چربي ها و در آخر به ويتامين ها اشاره مي كند !
خداوند سبحان در اين سوره كلمه ( فلينظر) را بيان مي كند كه فعل امر بوده و انسان را در مورد
غذايش ، امر به تحقيق مي كند !
توجه : مطلب بسيار زيبائي كه خداوند تبا رك و تعالي در قرآن كريم بيان مي كند ، عبارتست از
اشتراك غذاي انسان با دام !
اين مسائل در چهار آيه در سور مختلف بيان شده است كه در اين جزوه مختصر بيان مي شود تا موجب
عبرت افراد آگاه و محقق شود و در اين مورد به تحقيق و تفحص بپردازند تا بسياري از مسائل پيچيده
آدمي روشن شود .
-1 كلُوا و ارعوا أَنْعمكُم إِنَّ فى ذَلك لاَيت لأُولى النُّهى . 29
ترجمه : بخوريد و دام هايتان را بچرانيد ، مسلماً در آن نشانه هائي است براي صاحبان انديشه !
-2 إِنَّما مثَلُ الْحيوةِ الدنْيا كَماء أَنزَلْنَه منَ السماء فَاخْتَلَط بِه نَبات الأَرضِ مما يأْكلُ النَّاس و الأَنْعم حتى
إِذَا أَخَذَت الأَرض زخْرُفَها و ازينَت و ظنَّ أَهلُها أَنهم قَدرونَ علَيها أَتَات ا أَمرُنَا لَيلاً أَو نهاراً فَجعلْنَها
حصيداً كَأَن لَّم تَغْنَ بِالأَمسِ كَذَلك نُفَصلُ الاَيت لقَومٍ يتَفَكرُونَ . 30
ترجمه : مثال پست زندگي دنيا فقط همانند آبي است كه از آسمان فرو فرستاديم و به آن گياهان
زمين ؛ از آن چه مردم و دام ها مي خورند ، آميخته شود ؛ تا هنگامي كه زمين زيبائيش را برگرفت و
-27 طه 54
-28 يونس 24
٢١
آراسته شد و اهل آن يقين مي كنند كه آنان برآن توانائي دارند ، ناگهان در شبي يا روزي فرمان نابودي
ما بدان در رسد و آن را درو مي كنيم چنانكه گويا ديروز هرگز بر پا نبوده است ! اين گونه آيات را براي
گروهي كه تفكر مي كنند ، شرح مي دهيم !
-3 أَ و لَم يرَوا أَنَّا نَسوقُ الْماء إِلى الأَرضِ الْجرُزِ فَنُخْرِج بِه زرعاً تَأْكلُ منْه أَنْعمهم و أَن فُسهم أَ فَلا
يبصرُونَ . 31
ترجمه : و آيا نظر نكرده اند كه ما آب باران را بسوي زمين بي آب و علف مي رانيم و بوسيله آن
زراعتي را بيرون مي آوريم كه دام هايشان و خودشان از آن مي خورند ، آيا نمي بينيد ؟
-4 متَعاً لَّكم و لأَنْعمكم . 32
ترجمه : اين غذاي شما و دام هايتان است !
نتيجه : از آيات فوق چنين نتيجه مي گيريم كه اشتراك تغذيه بين انسان و دام وجود دارد ! چرا ؟
اگر اين مساله را دقيق مورد نقد و بررسي علمي قرار دهيم دريچه هائي از علم و آگاهي بروي ما به لطف
الهي باز خواهد شد .
چرا انسان بايد چنين اشتراكي با دام داشته باشد ؟
پاسخ :
-1 انسان هر غذائي كه تناول كند ، همان مي شود . يعني خصوصيات هر نوع مواد غذائي در روح و
جسم آدمي حلول مي كند و او را به همان سمت سوق مي دهد . غذاهاي گياهي از يك لطافت
خاصي برخوردار هستند كه همان لطافت به انسان منتقل مي شود و او را لطيف و دوست داشتني
و آرام مي كند !
-2 خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم به غذاهاي گياهي كرامت بخشيده است و آن ها را
ستوده است كه مي فرمايد :
أَ و لَم يرَوا إِلى الأَرضِ كم أَنبتْنَا فيها من كل زوجٍ كَرِيمٍ . 33
-29 سجده 27
-30 عبس 32
-31 شعراء 7
٢٢
ترجمه : و آيا بسوي زمين نظر نكرده اند كه چه بسيار انواع گياهان از هر جفت
كريم و ارجمند در آن رويانديم ؟ !
-3 با استفاده از غذاهاي گياهي عموماً انواع ميكروب ها و باكتري ها و تخم انگلها و ويروسه ا
نمي توانند براحتي در بدن انسان رشد و تكثير پيدا كنند !
-4 با استفاده از اين نوع غذاها معمولاً جامعه نياز به اين همه دارو و درمان و بيمارستان و مراكز
بهداشتي نياز پيدا نمي كند و از نظر اقتصادي هزينه هاي بسياري صرفه جوئي مي شود !
-5 جرم و جنايت به مقدار چشم گيري كاهش پيدا مي كند و انسان ها در صلح و صفا بسر مي برند
و وجودشان مملو از عشق و مهر و محبت مي شود
-6 آيا دام ها مثل انسان به حريم يكديگر تعدي و تجاوز مي كنند ويا اين كه اين عادات مخصوص
انسان ها مي باشد و عمده دلائلش عدم توجه به فطرت انساني خويش ب وده و آن را فراموش
مي كنند !
خداوند سبحان در اين مورد چه زيبا وجالب بيان مي كند و مي فرمايد :
فَأَقم وجهك للدينِ حنيفاً فطرَت اللَّه الَّتى فَطرَ النَّاس علَيها لا تَبديلَ لخَلْقِ اللَّه ذَلك
الدينُ الْقَيم و لَكنَّ أَكثرَ النَّاسِ لا يعلَمونَ . 34
ترجمه :
پس روي خود را به دين حق گرايانه متوجه كن ، كه خدا مردم را بر اساس فطرت
آفريده كه هيچ تغييري در آفرينش الهي نيست ؛ اين دين استوار است وليكن بيشتر
مردم ( فطرت ) را نمي دانند !
چه زيبا خداوند سبحان بيان مي فرمايد : اين فطرت چيست كه اكثريت مردم از آن بي خبرند
و نمي دانند ؟ !
تمام گرفتاري هاي انسان بهمين خاطر است كه از فطرت الهي خويش بدور مانده و تلاش بيهوده مي كند
و در نهايت به جائي نمي رسد !
چرا اكثريت مردم با تفكر بيگانه اند ؟
چرا در خود فرو نمي روند و خود را نمي شناسند ؟
خود شناسي مقدمه اي است براي خدا شناسي و نجات يافتن از معضلات جامعه امروزي بشر!
-32 روم 30
٢٣
اميد است كه انسان امروزي كمي بخود آيد و خود را بشناسد تا نجات يابد .
غذاهاي دريائي براي انسان
خداوند سبحان در قرآن كريم دو آيه در مورد غذاهاي دريائي بيان مي كند و اشاره دارد كه از غذاهاي
درياي آب شور و شيرين و بصورت تازه استفاده كنيد و شكر نعمت هاي او را بجاي آريد !
-1 و ما يستَوِى الْبحرَانِ هذَا عذْب فُرَات سائغٌ شرَابه و هذَا ملْح أُجاج و من كل تَأْكلُونَ لَحماً طرِيا و
تَستَخْرِجونَ حلْيةً تَلْبسونَها و تَرَى الْفُلْك فيه مواخرَ لتَبتَغُوا من فَضله و لَعلَّكُم تَشكُرُونَ . 35
ترجمه : و دو دريا يكسان نيستند ، يكي نوشيدنش گوارا و آن ديگر شور و تلخ است و از هر دوگوشت
تازه مي خوريد و زيوري كه آن را مي پوشيد بيرون مي آوريد و كشتي ها را در آن شكافنده مي بيني تا
از بخشش او بهره جوئيد تا شايد از خدا تشكر كنيد ؟ !
-2 و هو الَّذى سخَّرَ الْبحرَ لتَأْكلُوا منْه لَحماً طرِيا و تَستَخْرِجوا منْه حلْيةً تَلْبسونَها و تَرَى الْفُلْك مواخرَ
فيه و لتَبتَغُوا من فَضله و لَعلَّكم تَشكُرُون . 36
ترجمه : و او كسي است كه دريا را رام ساخت تا از آن گوشت تازه بخوريد ، و از آن زيوري كه آن را
مي پوشيد بيرون آوريد ؛ و كشتي ها را در آن شكافنده مي بيني ، تا از بخشش او بهره جوئيد ،
شايد از خدا تشكر كنيد ؟ !
استفاده از غذاهاي دريائي تازه موجب مي شود كه انواع املاح و فلزات مفيد در اين مواد غذائي مثل
روي كه در دوطرف بدن ماهي بصورت يون وجود دارد ، نيازمندي هاي بدن انسان را مرتفع كند و به
انسان آرامش خاص را بدهد .
زيرا ماهي موجودي است كه از آرامش نسبتاً خوبي برخوردار مي باشد و با خوردن آ ن آرامش بسراغ
شخص خواهد آمد !
همان گونه كه خداوند سبحان در قرآن كريم مي فرمايد :
بهتر است كه غذاهاي دريائي را بصورت تازه استفاده كنيد تا حد اكثر بهره ازآن نصيب شما شود .
-33 فاطر 12
-34 نحل 14
٢۴
غذاهاي حيواني براي انسان
يكي ديگر از غذاهاي انسان را فرآورده هاي حيواني تشكيل مي دهد كه عبارتست از انواع گوشت قرمز ،
مانند :
گوشت گوسفند ، گوشت گاو ، گوشت بز ،گوشت شتر و غيره .
خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم در اين مورد ( گوشت قرمز ) تعداد اندكي آيه را بيان مي كند كه
به بيان آن ها مي پردازيم :
لِّيشهدوا منَفع لَهم و يذْكرُوا اسم اللَّه فى أَيامٍ معلُومت على ما رزقَهم من بهِيمةِ الأَنْعمِ فَكلُوا منها و أ طعموا
الْبائس الْفَقيرَ . 37
ترجمه : تا شاهد سودهايشان باشند و در روزهاي معيني نام خدا را بخاطر نعمت ها و به هنگام قرباني بر
دام هاي زبان بسته كه به آنان روزي داده است ببرند، پس از گوشت آن ها بخوريد و به نيازمندها نيز
بخورانيد .
ذَلك و من يعظم حرُمت اللَّه فَهو خَيرٌ لَّه عند ربه و أُحلَّت لَكم الأَنْعم إِلا ما يتْلى علَيكم فَاجتَنبوا الرِّجس
منَ الأَوثَنِ و اجتَنبوا قَولَ الزُّورِ. 38
ترجمه : هر كس برنامه هاي بزرگ الهي را محترم بشمارد ، پس آن نزد پروردگارش براي او بهتر است
و براي شما دام ها حلال شده مگر آن چه حكمش بر شما خوانده مي شود ، پس از بت هاي پليد دوري
كنيد و از گفتار باطل دوري نمائيد .
و لكل أُمةٍ جعلْنَا منسكاً لِّيذْكُرُوا اسم اللَّه على ما رزقَهم من بهِيمةِ الأَنْعمِ فَإِلَهكم إِلَه وحد فَلَه أَسلموا و بشرِ
الْمخْبِتينَ . 39
ترجمه : و براي هر امتي مراسم عبادي قرباني قرار داديم تا نام خدا را هنگام قرباني بر دام هاي زبان بسته
كه به آنان روزي داده ببرند ، و معبود شما معبودي يگانه است ، پس فقط تسليم فرمان او شويد و فروتنان
را مژده دهيد .
و ذَلَّلْنَها لهُم فَمنها ركُوبهم و منها يأْكلُونَ . 40
-35 حج 28
-36 حج 30
-37 حج 34
٢۵
ترجمه : و آن ها را برايشان رام ساختيم ، پس برخي از آنان را سوار شويد و برخي را بخوريد !
و إِنَّ لَكم فى الأَنْعمِ لَعبرَةً نُّسقيكم مما فى بطونها و لَكم فيها منَفع كَثيرَةٌ و منها تَأْكلُونَ . 41
ترجمه : و قطعاً دام ها براي شما عبرتي است ، از آن چه در شكم آن هاست به شما شير مي نوشانيم و
براي شما در آن ها سود هاي فراوان است و از گوشت آنان بخوريد !
اللَّه الَّذى جعلَ لَكُم الأَنْعم لترْكبوا منها و منها تَأْكلُونَ . 42
ترجمه : خداوند از چهار پايان را براي شما مركب قرار داد ، و از برخي بخوريد !
و الْبدنَ جعلْنَها لَكم من شعئرِ اللَّه لَكم فيها خَيرٌ فَاذْكُرُوا اسم اللَّه علَيها صواف فَإِذَا وجبت جنُوبها فَكلُوا
منها و أَطعموا الْقَانع و الْمعترَّ كَذَلك سخَّرْنَها لَكم لَعلَّكُم تَشكُرُونَ . 43
ترجمه : و براي شما آن شترهاي فربه را را از نشانه هاي خدا قرار داديم ؛ در آن ها براي شما خير است .
پس در حالي كه براي قرباني در صف ايستاده اند نام خدا را بر آن ها ببريد ، و هنگامي كه پهلو هايشان بر
زمين افتاد ، پس گوشت آن ها را بخوريد و به نيازمندان و درخواست كنندگان بخورانيد ، اين گونه براي
شما رام ساختيم تا شايد شما سپاسگزاري كنيد .
اين آيه ( بدن ) در مورد گوشت شتر مي باشد ، كه مي فرمايد : از آن نتاول كنيد .
با توجه به آيات بيان شده در اين مختصر ، در مي يابيم كه غذاهاي حيواني را به حد اقل برسانيم تا
كمترين صدمه را ببينيم !
براي استفاده از اين نوع غذا ها بايد شرائطي را كه خداوند متعال در قرآن كريم بيان مي كند ، بهمان
طريق بايد مورد استفاده قرار دهيم .
براي استفاده از اين نوع مواد غذائي ابتدا بايد حيوان را طبق شرائطي كه خداوند سبحان در قرآن كريم
بيان مي كند ذبح كرده و سپس مورد استفاده قرار داد .
مساله مهمي كه در غذاهاي حيواني وجود دارد عبارتست از :
-38 يس 72
-39 مومنون 21
-40 غافر 79
-41 حج 36
٢۶
شرائط ذبح حيوان حلال گوشت
-1 هنگام ذبح به حيوان آب داد .
-2 حيوان را روبه قبله ذبح كرد .
-3 كاردي كه با آن سر حيوان را مي برند بايد كاملاً تيز بوده تا حيوان احساس درد نكند .
-4 ابتدا رگ هاي اصلي حيوان را از بالاي استخوان حنجره قطع كرد تا خون حيوان كاملاً خارج
شود .
-5 هنگام ذبح حتماً نام مبارك و صفات خدا (بسم الله الرحمن الرحيم )را بيان كرد ، در غير
اين صورت گوشت اين حيوان حرام خواهد شد !
-6 اگر چنين عمل كرديم ، گوشت اين حيوان قابل استفاده مي شود .
-7 در مصرف اين نوع مواد غذائي بهتر است كه زياده روي نشود .
آيات مربوط به شرائط ذبح حيوان
قُل لا أَجِد فى ما أُوحى إِلى محرَّماً على طاعمٍ يطعمه إِلا أَن يكُونَ ميتَةً أَو دماً مسفُوحاً أَو لَح م خنزِيرٍ
فَإِنَّه رِجس أَو فسقاً أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و لا عاد فَإِنَّ ربك غَفُور رحيم . 44
ترجمه : بگو در آن چه بسوي من وحي شده هيچ حرامي بر خورنده اي كه آن را مي خورد نمي يابم !
جز اين كه مرداري باشد يا خون ريخته شده يا گوشت خوك ، چرا كه اين ها پليد است و يا حيواني كه
هنگام سر بريدن از روي نافرماني نام غير خدا بر آن برده شود ، ولي كسي كه ناچار شود در غير صورتي
كه ستمگر و متجاوز نباشد ، پس گناهي بر او نيست چرا كه پروردگارت بسيار آمرزنده و رحيم است .
إِنَّما حرَّم علَيكم الْميتَةَ و الدم و لَحم الْخنزِيرِ و ما أُهلَّ لغَيرِ اللَّه بِه فَمنِ اضطرَّ غَيرَ باغٍ و لا عاد فَإِنَّ
اللَّه غَفُور رحيم . 45
ترجمه :
-42 انعام 145
-43 نحل 115
٢٧
بدرستي كه بر شما مردار و خون و گوشت خوك و آن چه را كه به هنگام سر بريدن نام غير خدا بر آن
برده شود ، بر شما حرام كرده است ولي كسي كه ناچار شود در صورتي كه ستمگر و متجاوز نباشد ، پس
گناهي بر او نيست ، چرا كه خدا بسيار آمرزنده و رحيم است !
چرا نام مبارك خداوند را هنگام ذبح بايد گفت !
-1 خداوند تبارك و تعالي خالق جهان هستي است .
-2 تمام نعمت هاي موجود در جهان را او آفريده است .
-3 هر كاري را بايد با نام مبارك خداوند سبحان آغاز كرد .
-4 هر كاري يا امري كه با نام و ياد او شروع نشود سر انجامي نخواهد داشت .
-5 براي استفاده از نعمت هاي خداوند بايد از او كسب اجازه شود ، در غير اين صورت ما حق
استفاده از نعمت ها را نداريم .
-6 آيا ما حاضريم كه اموالمان را ديگران بدون اجازة ما دخل و تصرف كنند ؟
-7 در حالي كه مالكيت ما قرار دادي است و بعد از مردن ما ، ساقط مي شود !
-8 بيان نكردن نام مبارك خداوند سبحان موجب مي شود كه اثرات بدي در گوشت حيوان ايجاد
شود !!
-9 براي اثبات اين مساله مي توان از تحقيقات دانشمند ژاپني به نام ايموتو استفاده كرد .
-10 ايشان در اين تحقيقات بوضوح تاثير كلام خوب و بد را اثبات كرده ا ند .
-11 نام مبارك الله موجب تاثيرات بسيار زيبائي در مواد غذائي ايجاد مي كند كه موجب سلامتي و
آرامش مي شود !
-12 چه كاري با نام مقدس خداوند سبحان آغاز شود به انجام نمي رسد ؟
-13 غذائي كه با اين نام آغاز شود ماية سلامتي و نشاط خواهد بود .
-14 انسان هائي كه هميشه با نام خداوند تبارك و تعالي زندگي خويش را آغاز مي كنند در همه
حال انسان هائي هستند كه از آرامش و نشاط و سلامتي كامل بر خوردار هستند و از زندگي
خويش لذت مي برند !
٢٨
تاثير غذاي حلال و طيب در انسان
انسان زماني مي تواند به آرامش و سكون برسد كه تفكر زيبائي داشته باشد .
خداوند تبارك و تعالي زيباي مطلق است ، همة زيبائي ها فقط به او ختم مي شود .
انساني كه با زيبائي ها سر و كار داشته باشد در حقيقت به منبع زيبائي كه خداوند سبحان است وصل
مي شود و در زندگي همه چيز را زيبا و دوست داشتني مي بيند .
انسان مومن انساني است كه هميشه داراي نشاط و آرامش باشد .
انسان مومن انساني است بسيار منطقي و عاقل و همه كارهايش بر مبناي استدلال مي باشد كه خداوند
سبحان در قرآن كريم بيان بسيار زيبائي دارد كه مي فرمايد :
و قَالُوا لَن يدخُلَ الْجنَّةَ إِلا من كانَ هوداً أَو نَصرَى تلْك أَمانيهم قُلْ هاتُوا برْهنَكم إِن كنتُم
. صدقينَ 46
ترجمه : و گفتند : جز كسي كه يهودي يا مسيحي است ، داخل بهشت نخواهد شد اين آرزوهاي آن
هاست بگو اگر راست مي گوئيد دليل روشنتان را بياوريد!
انسان مومن تمام كارهايش بايد بر مبناي منطق و استدلال باشد .
سوال اين جاست كه آيا نوع غذا در داشتن ايمان تاثير دارد يا خير ؟
اين مسئله را قبلاً از قرآن كريم اثبات كرديم ، دقت شود !
خداوند سبحان تمام نعمت هاي خوب و زيباي خود را براي انسان مومن آ فريده است ، يعني انساني
مي تواند خليفه خدا شود كه ، در راه خدا حركت كند و تمام گفته هاي او را سر لوحه زندگي خويش
قرار دهد .
خداوند سبحان در اين زمينه بيان زيبائي دارد كه مي فرمايد :
اللَّه ولى الَّذينَ ءامنُوا يخْرِجهم منَ الظلُمت إِلى النُّور و الَّذينَ كَفَرُوا أَولياؤُهم الطغُوت
يخْرِجونَهم منَ النُّورِ إِلى الظلُمت أُولَئك أَصحب النَّارِ هم فيها خَلدونَ . 47
ترجمه :
-44 بقره 111
-45 بقره 257
٢٩
خدا سرپرست كساني است كه به اوايمان آورده اند ، خداوند آنان را از تاريكي ها بسوي نور هدايت
مي كند و كساني كه كفر ورزيده اند سرپرستشان طاغوت است ، كه طاغوت آنان را از نور بسوي
تاريكي ها وظلمت ، وارد مي كند .آنان اهل آتشند در حالي كه آنان در آن ماندگارند .
خداوند ولي و سر پرست كساني است كه به او ايمان مي آورند ، آنان را از ظلمت و تاريك ي و فقر و
جهل و بدبختي خارج كرده و در نور قرار مي دهد !
اما دليل محكمي كه مي توان بيان كرد كه حقيقتاً غذاي حلال و طيب اثرات شگفت انگيزي را در وجود
آدمي از جمله جسم و روح مي گذارد . زيرا اين نوع غذا با وجود انسان سنخيت كامل را دارد !
خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم بيان زيبائي دارد كه مي فرمايد :
يأَيها الرُّسلُ كلُوا منَ الطيبت و اعملُوا صلحاً إِنى بِما تَعملُونَ عليم . 48
خداوند سبحان عمل پيامبر ( ص ) را در گرو غذاي حلال و طيب مي داند و به او سفارش مي كند كه
اگر مي خواهي عمل درستي داشته باشي ، بايد غذاي طيب را تناول كني !
آيا غذا اين قدر در روح جسم آدمي اثر بسزائي دارد ؟
در عمل مي بينيم كه حقيقتاً اين گونه است ؛ زيرا انسان گل سر سبد آفرينش است .
قبلاً بيان كرديم كه خداوند سبحان دو بار به خود احسن گفته ، يك باردر مورد خلقت انسان و ديگر، در
مورد غذاي انسان خود را ستوده است !
با بررسي آيات قرآن به اين نتيجه دست يافتيم كه غذاي انسان مهمتر از خلقت انسان است ، زيرا خداوند
منان دو بار كلمه ( فلينظر ) را در مورد غذاي انسان بكار برده است و فقط يك بار اين كلمه را در مورد
خلقت انسان بيان كرده است !
حال چرا غذاي انسان اين همه مهم و حياتي است ؟ براي اين كه غذا عامل مهم و حياتي براي ادامه حيات
و رشد و تكثير و عامل مهم بقاي نسل آدمي است !
اما در غذا ها مهمترين آن گياهي است كه قبلاً بيان شد .
-46 مومنون 51
٣٠
مساله مهمي كه در قرآن بارها مشاهده مي شود ، اين است كه غذاي انسان بايد در درجه اول گياهي باشد
و مهمتر از آن بايد با آب باران كه آب پاك و مطهري است رشد كند تا اثرات زيبائي را در روح و روان
و جسم آدمي بگذارد .
خداوند سبحان در اين زمينه مي فرمايد :
الَّذى جعلَ لَكُم الأَرض فرَشاً و السماء بِنَاء و أَنزَلَ منَ السماء ماء فَأَخْرَج بِه منَ الثَّمرَت رِزقاً لَّكُم فَلا
تجعلُوا للَّه أَنداداً و أَنتُم تَعلَمونَ . 49
ترجمه :
خدا كسي است كه زمين را بستري و آسمان را بنائي براي شما قرار داد و از آسمان آبي فرو فرستاد و
بوسيله آن از محصولات روزي براي شما بيرون آورد ، پس براي خدا شريكي قرار ندهيد در حالي كه
شما مي دانيد !
چرا غذاي انسان بايد با آب باران رشد كند ؟
اين مسئله را از نظر علمي مورد بررسي قرار مي دهيم تا يكي ديگر از شگفتي هاي قرآن كريم در مورد
غذاي انسان مشخص شود !
به دلائل متعددي بايد غذاي انسان با آب باران به عمل آيد تا انسان به مراحل تعالي روح و جسم نائل شود
-1 آب باران را قرآن كريم ، آب پاك و مطهر مي داند !
-2 آب باران ، آب خالص بوده و از هر گونه آلودگي ها بدور مي باشد !
-3 آب باران به روش باريدن بر زمين مي رسد و به گياه و خاك صدمه نمي رساند !
-4 آب باران براحتي و با سرعت جذب زمين و گياه مي شود و گياه بسرعت رشد مي كند !
-5 آب باران داراي كود مناسب ، براي گياه بوده از جمله ازت !
-6 آب باران با ازت موجود در هوا تركيب شده و بصورت انيدريد به زمين مي بارد !
-7 آب باران حكم ضد آفت را براي گياه دارد !
-47 بقره 22
٣١
-8 آب باران كه بصورت انيدريد بزمين مي بارد ، با نيترات زمين تركيب شده و توليد اسيد نيتريك
مي كند كه بهترين ضد آفت براي گياه مي باشد !
-9 آب باران در فصل مناسب شروع به باريدن مي كند و زمين و گياه مي تواند براحتي آن را مورد
استفاده قرار دهد !
-10 آب باران بخاطر پاك بودنش ، ذات گياه را بر مبناي فطرت پاكش رشد مي دهد !
-11 فطري بودن گياه اثرات عجيبي در روح و روان آدمي دارد و او را بر مبناي فطرت الهي اش به
تكامل مي رساند .
-12 آب باران موجب مي شود كه غذاي فطري انسان كه خداوند برايش آماده كرده است ، براحتي
بدست انسان برسد .
-13 آب باران موجب مي شود كه ، غذاهاي گياهي كه بدين روش رشد كرده اند بر اثر مصرف در
بدن انسان ، انوار الهي تجلي يابد !
-14 آب باران بخاطر داشتن اكسيژن كافي ، هنگامي كه آن را مي آشاميم اكسيژن موجود و كافي
در آن باعث سوخت و ساز بهتر مواد غذائي در سلول ها شده و پپيشگيري از بيماري ها مي شود
با برسي دقيق و علمي قرآن مجيد در مورد انسان و غذايش به اين نتيجه مي رسيم كه غذاي انسان بايد دو
ويژگي داشته باشد .
-1 حلال .
-2 طيب .
نتيجه :
-1 با بررسي مسائل مربوط به غذاي انسان دريافتيم كه تنها غذاي مورد نياز انسان ، غذاي حلال و
طيب است !
-2 غذاي انسان داراي چهار مشخصه مي باشد ، از جمله :
الف : حلال .
ب : حرام .
ج : طيبات .
د : خبائث .
٣٢
-3 غذاهاي حرام و خبائث در شان انسان عاقل و منطقي نيست !
-4 استفاده از غذاهاي حرام و خبيث موجب مي شود كه انسان از حالت تعادل روحي و رواني
خارج شده و به قهقرا سقوط كند .
-5 استفاده از غذاهاي حلال و طيب موجب مي شود كه انس ان به حالت تعادل برسد و تمامي
كارهايش بر مبناي منطق و استدلال باشد .
-6 استفاده از غذاهاي حرام مانند : گوشت خوك و خون موجب مي شود كه انسان به رذالت و
پستي كشيده شود و مبادرت به كارهائي كند كه بر خلاف طبيعت و منش انسانيت باشد ؛ مانند : گي ها
و لزبين ها !
-7 استفاده از غذاهاي حرام و خبائث موجب مي شود كه انسان ؛ تعدي و تجاوز به حق ديگران را
براحتي انجام دهد و ابائي نداشته باشد .
-8 استفاده از اين نوع غذاها موجب مي شود كه انسان به فسق و فجور كشيده شده و تن به كارهاي
ناشايست دهد .
-9 عموماً انسان هاي خلاف كار كساني هستند كه از اين نوع غذاها بيشتر استفاده مي كنند .
-10 معمولاً انساني كه معتقد به غذاهاي حلال و طيب است ، خلافي از اين نوع افراد كه مرتكب
خطا مي شوند ، ديده نمي شود !
-11 افرادي كه از غذاهاي حلال و طيب استفاده مي كنند ؛ عموماً انسان هاي شريف و آرامي هستند
كه مثبت انديش هستند !
-12 قوام خانواده در اين نوع افراد كه از غذاهاي حلال و طيب استفاده مي كنند مستحكم است .
-13 فسق و فجور در اين خانواده ها وجود ندارد و فرزندان خوبي را تحويل جامعه مي دهند .
-14 دراين خانواده ها غيرت و همت وجود دارد و اعمال منافي عفت انجام نمي گيرد .
-15 اگر بخواهيم فردي را مورد شناسائي قرار دهيم بهتر است كه ابتدا از نوع تغذيه او پرس و جو
كنيم !
-16 خوردن هر نوع غذا ؛ اثرات همان غذا را در روح و روان آن شخص خواهد داشت !
-17 خوردن گوشت هر حيواني ؛ خوي و خصلت همان حيوان را در انسان بجاي مي گذارد .
18 - يكي از علت هاي مهمي كه خداوند سبحان غذاي اصلي انسان را گياه قلمداد م ي كند همين
امر است .
٣٣
-19 استفاده از غذاهاي گياهي موجب مي شود كه خصوصيات گل و گياه در روح و روان انسان
حلول كند .
-20 استفاده از اين نوع غذاها موجب مي شود كه انسان به تعالي روح برسد و در مسير حق و حقيقت
قرار گيرد .
-21 پيامبران بزرگ الهي نيز براي رسيدن به رشد و تعالي از خداوند تبارك و تعالي در خواست
غذاهاي گياهي كرده اند از جمله حضرت ابراهيم و حضرت عيسي ( ع ) كه آيات آن بيان مي شود .
الف : و إِذْ قَالَ إِبرَهيم رب اجعلْ هذَا بلَداً ءامناً و ارزقْ أَهلَه منَ الثَّمرَت منْ ءامنَ منهم بِاللَّه و
الْيومِ الاَخرِ قَالَ و من كَفَرَ فَأُمتِّعه قَليلاً ثُم أَضطرُّه إِلى عذَابِ النَّارِ و بِئْس الْمصيرُ . 50
ترجمه :
و هنگامي كه ابراهيم ( ع ) گفت پروردگارا مكه را سرزمين امن قرار ده ؛ مردمش را هركس از آن ان به
خدا و روز قيامت ايمان آورد از گياهان روزي ده ! گفت هركس كفر بورزد پس اندكي برخوردارش
مي كنم ، سپس اورا بسوي عذاب آتش مي كشانم و بد فرجامي است .
ب : قَالَ عيسى ابنُ مرْيم اللَّهم ربنَا أَنزِلْ علَينَا مائدةً منَ السماء تَكُونُ لَنَا عيداً لأَولنَا و ءاخرِنَا و
ءايةً منك و ارزقْنَا و أَنت خَيرُ الرَّزِقينَ . 51
ترجمه :
عيسي ( ع ) پسر مريم گفت خدا يا پروردگار ما از آسمان غذائي برما فرو فرست كه عيدي براي اول ما
و آخر ما و نشانه اي از تو باشد و ما را روزي ده و تو بهترين روزي دهندگاني .
ج : و كلُوا مما رزقَكُم اللَّه حلَلاً طيباً و اتَّقُوا اللَّه الَّذى أَنتُم بِه مؤْمنُونَ . 52
ترجمه :
و بخوريد آن چه را كه از حلال و طيب ، خدا روزي شما كرده و تقوي پيشه كنيد ، اگر به خدا ايمان
داريد !
حضرت ابراهيم ( ع ) از خداوند سبحان مكان امن و براي خانواده اش غذاهاي گياهي را درخواست
مي كند !
-48 بقره 126
-49 مائده 114
-50 مائده 88
٣۴
حضرت عيسي ( ع ) از خداوند تبارك و تعالي مائده آسماني را درخواست مي كند كه بر اثر نزول آن
عيد اعلام كند .
مهمتر اين كه كساني كه غذاي حلال و طيب را استفاده مي كنند ؛ اين نوع غذا تعهد ايجاد مي كند كه
مرتكب اعمال زشت و نا پسندي نشوند .
در آيه آخر خداوند تاكيد دارد كه اگر مومن و متقي هستيد از غذاهاي حلال و طيب استفاده كنيد !
زيرا اين نوع غذا ، ايمان و تقوي ايجاد مي كند !
خداوند سبحان در اين آيه مي فرمايد : از غذاهي حلال و طيب استفاده كنيد و تقوي پيشه كنيد اگر مومن
هستيد ! پايان
1387/2/ مبتكر طب قرآني : جمشيد : خدادادي يك شنبه 22
No comments:
Post a Comment